پست شده در مقاله

دلایل بریدن ترمز خودرو

در این مطلب می‌خواهیم به طور کامل از بریدن ترمز برایتان بگوییم؛ اینکه ترمز‌ها چرا از کار می‌افتند، چه علائمی خبر از بریدن ترمز می‌دهند و اگر ترمز خودرو برید چه‌کار کنیم. تا انتهای این مطلب همراه‌ ما بمانید.

انواع ترمز بریدن

ترمز بریدن دو حالت دارد:

ترمز خالی : یک نوع ترمز بریدن است که راننده خودرو هرچه پدال ترمز را تا انتها می‌برد، ترمز عمل نمی‌کند.
ترمز پُر : زمانی است که هرچه راننده پدال را فشار می‌دهد، پایین نمی‌رود و محکم سرجایش قفل شده است.

انواع-ترمز-بریدن

برای مشاهده و خرید قطعات یدکی مورد نیاز خود بر روی لینک های زیر کلیک نمایید

لوازم یدکی پراید | لوازم یدکی تیبا

دلایل ترمز بریدن

عملکرد ترمز خودرو به‌صورت ناگهانی دچار ایراد نمی‌شود. ترمزها قبل از اینکه کارایی‌شان را کاملا از دست بدهند، نشانه‌هایی بروز می‌دهند.

به‌طور کلی نقص در روغن ترمز، سیلندر اصلی و پیستون می‌تواند به عملکرد ترمز صدمه بزند و به ترمز بریدن خودرو در آینده منجر شود. از عوامل ترمز بریدن خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم شدن ضخامت لنت‌های ترمز که با صدایی شبیه به جیغ کشیدن و ساییده شدن همراه است.
  • داغ شدن غیرعادی ترمز‌ها که سبب ایجاد نقاط داغ در کاسه ترمز و عدم ایجاد اصطکاک لازم در کفشک‌های ترمز و لنت‌ها می‌شود.
  • نشت روغن ترمز و شل شدن واشرهای روغن که سبب کاهش روغن موردنیاز برای عملکرد صحیح ترمز می‌شود.
  • خراب شدن دیسک روتور که مستقیم بر روی توقف خودرو تأثیر می‌گذارد.
  • راندن خودرو در داخل آب یا گل که در صورت تکرار به لنت ترمز و دیسک‌های روتور آسیب وارد می‌کند.
  • کاهش فشار مایع هیدرولیک ترمز که به همان اندازه ترمز گرفتن را به تأخیر می‌اندازد. در این مواقع به‌آرامی به ترمز ضربه بزنید تا فشار مایع در کل سیستم ترمز پخش شود.
  • رانندگی نادرست و ترمز گرفتن‌های زیاد و غیرضروری که به مرور آسیب‌های کوچک و بزرگی به سیستم ترمز خودرو وارد می‌کند.

محصولات مرتبط : لنت ترمز جلو تیبا | لنت ترمز دیسکی جلو پراید ۱۳۲ | لنت ترمز عقب پراید ۱۳۱

دلایل-ترمز-بریدن

نشانه‌های ترمز بریدن

در طول رانندگی با خودرو هرکدام از موارد زیر را دیدید، هرچه سریع‌تر فکری به حال لنت ترمز و کل سیستم توقف خودرو بکنید.

روشن شدن چراغ خودرو

ترمز یک یا دو چراغ هشدار روی داشبورد راننده دارد. اگر ترمز دستی را بکشید این چراغ هشدار روشن می‌شود. روشن بودن چراغ زمانی که ترمز دستی درگیر نیست، یکی از علائم خرابی ترمز است. اگرچه روشن نشدن این چراغ نیز به معنای سلامت کامل ترمزها نیست!

صدای جیرجیر یا جیغ کشیدن در هنگام ترمز گرفتن

اگر از خودرو صدای جیغ‌مانندی شنیدید، احتمالا لنت ترمز ساییده می‌شود و زمان عوض کردن آن فرا رسیده است. لنت ترمز می‌تواند صداهای مختلفی داشته باشد. بد نیست انواع صدای لنت ترمز و نکات رفع آنها را بشناسید.

شنیدن صدای کوبیده شدن

صدای کوبیده شدن یا خورد شدن یکی از علائم ترمز بریدن است. متأسفانه شنیدن این صدا به معنای فرسودگی کامل لنت‌های خودرو است.

لرزش در زمان ترمز گرفتن

یکی از علائم خرابی ترمز و چرخش روتورها لرزش خودرو یا لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن است. روتور همان دیسک‌های نقره‌ای بزرگ در پشت فرمان یا لبه هستند. لرزش‌ها در زمان ترمز گرفتن می‌تواند مربوط به پیچ خوردن یا ناهموار بودن این روتورها باشد.

نشت مایع از خودرو

از دیگر نشانه‌های خرابی ترمز، نشت مایعات خودرو است. اگر روغن ترمز شما نشت پیدا کرد، باید سیلندر اصلی را تعویض کنید. تمام قدرت ترمز از فشار هیدرولیکی میان سیلندر و اتصالات ترمز تأمین می‌شود. برای همین باید هرگونه نشتی روغن ترمز را در اولین فرصت بررسی کنید.

پدال ترمز نرم

پدال ترمز اسفنجی یا نرم از نشانه‌های یک سیستم ترمز معیوب است که عموما به‌دلیل نفوذ رطوبت به سیستم ترمز خودرو رخ می‌دهد.

بوی سوختگی در زمان ترمز گرفتن

شاید برایتان پیش آمده باشد در زمان ترمز گرفتن از زیر لاستیک‌ها یا از بخش ترمز بوی سوختگی احساس کنید. این به دلیل گرم شدن زیاد ترمز یا کلاچ است. به‌محض حس کردن بوی سوختگی از ادامه رانندگی خودداری و سیستم ترمز خودرو را بررسی کنید.

احساس کشیده شدن خودرو به یک سمت

اگر در زمان ترمز گرفتن، حس کردید خودرو بدون دخالت شما به سمت خاصی متمایل می‌شود، یک دلیل آن می‌تواند خرابی شلنگ ترمز یا کالیپر باشد. این نشانه، نشانه خوبی نیست و احتمال ترمز بریدن خودرو را بالا می‌برد.

کشیده-شدن-خودرو-به-یک-سمت

اگر متوجه شدیم ترمز خودرو بریده است، چه کار کنیم؟

ترمز بریدن می‌تواند تجربه وحشتناکی باشد، اما با انجام یک سری کارها می‌توان کنترل اوضاع را به دست گرفت. چه راننده باشید چه نباشید، پیشنهاد می‌کنیم نکاتی را که در ادامه می‌آیند با دقت یاد بگیرید.

پایتان را از روی پدال گاز بردارید

به‌محض اینکه متوجه شدید ترمز بریده است، پایتان را از روی پدال گاز بردارید. از این لحظه به بعد هر کاری که انجام می‌دهید باید در راستای کاهش سرعت خودرو و متوقف کردن آن باشد.

کمربند ایمنی‌تان را ببندید و از دیگر افراد حاضر در خودرو نیز بخواهید این کار را انجام دهند. چراغ‌های فلاشینگ خودرو را روشن کنید تا دیگر خودروها از وضعیت اضطراری شما مطلع شوند.

آرامش‌تان را حفظ کنید و نفس عمیق بکشید

راننده چه بخواهد چه نخواهد مسئول حفظ جان اعضای داخل خودرو است. نفس عمیق بکشید و از انجام هر کاری که در لحظه به ذهنتان می‌رسد و درست و غلط آن را نمی‌دانید، خودداری کنید.

دوباره پدال ترمز را فشار دهید

شاید ترمز نبریده باشد؛ پس چند بار دیگر پدال ترمز را امتحان کنید. با فشار کافی پدال را پایین ببرید خصوصا اگر ترمز ABS است. چرا که ترمز ABS زمانی فعال می‌شود که با شدت بالایی ترمز بگیرید.

اگر پدال ترمز پایین نرفت، زیر پدال را بررسی کنید (البته حواستان به جاده هم باشد) شاید بطری آب یا وسیله دیگری زیر آن گیر کرده است. چند بار پدال را فشار دهید شاید توانستید دوباره کنترل خودرو را به دست بگیرید.

با دنده سنگین برانید

به ترتیب سعی کنید از دنده‌های بالا به پایین عوض کنید. اگر خودرو دنده اتوماتیک است، آن را در حالت دستی قرار دهید. هیچگاه یک‌باره دنده را مثلا از ۴ به ۲ یا ۱ عوض نکنید چرا که به احتمال زیاد کنترل خودرو را از دست می‌دهید. با پایین آمدن سرعت خودرو، به‌ترتیب دنده را کم کنید.

مسیر را بررسی کنید و حواستان به موانع دور و نزدیک باشد

نباید در مسیر مانع‌ها و ترافیک‌های سنگین وارد شوید. به‌دنبال مسیرهای خلوت و آزاد باشید تا بتوانید خودرو را بهتر کنترل کنید.

از ترمز دستی استفاده کنید

سرعت‌تان که به پایین‌تر از ۵۰ کیلومتر در ساعت رسید، می‌توانید کم‌کم ترمز دستی را به‌آرامی بکشید.

ترمز دستی بر روی تایرهای عقب خودرو تأثیر می‌گذارد. کشیدن یک‌باره آن در سرعت بالا لاستیک‌های عقب را قفل می‌کند و این خود می‌تواند به حادثه‌ای جدا منجر شود. اگر در حین کشیدن ترمز دستی متوجه قفل شدن بخش عقب خودرو شدید، ترمز دستی را فورا رها کنید تا چرخ‌ها به حرکت دربیایند سپس دوباره آن را بکشید.

استفاده-از-ترمز-دستی

اگر می‌توانید، خودرو را به شانه‌های خاکی هدایت کنید

شانه‌های خاکی می‌توانند در کاهش سرعت خودرو بسیار مؤثر عمل کنند. اصطکاک ایجادشده میان تایرهای خودرو و سطح ناهموار حاشیه جاده درنهایت سرعت خودرو را تا حد معقولی کاهش می‌دهند. کاهش نوبتی دنده و کشیدن ترمز دستی را نیز امتحان کنید.

از شیب‌های خروج اضطراری خاکی برانید

اگر دقت کرده باشید در طول جاده‌ها و اتوبان‌های شیب‌دار، شانه شیب‌داری با کفپوش کاهنده سرعت وجود دارد. این خروج اضطراری برای خودروهایی است که دچار آسیب مکانیکی شده‌اند یا ترمزشان بریده است. قطعا ترمز بریدن در سراشیبی و جاده‌های سرپایینی خطر بیشتری ایجاد می‌کند؛ به‌خصوص اگر ترافیک آنجا زیاد باشد. شانه‌های خاکی خروج اضطراری در این مواقع مفید عمل می‌کنند.

جمع‌‌بندی

ترمز بریدن به همان اندازه که ترسناک به نظر می‌رسد، قابل پیشگیری و کنترل است. در این مطلب اقدامات لازم در صورت بریدن ترمز خودرو، راه‌های پیشگیری و دلایل نقص در سیستم فنی را به‌طور کامل با هم مرور کردیم. برای خرید انواع قطعات یدکی از جمله قطعات پراید و قطعات تیبا می توانید به فروشگاه تهران یدک مراجعه نمائید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

چطور میتونم کمکتون کنم؟