دلایل قطع شدن برق پراید
پست شده در مقاله

دلایل قطع شدن برق پراید چیست؟

قطع شدن برق پراید یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است برای خودروی پراید پیش بیاید. وجود این مشکل در خودرو بسیار خطرناک است و باید راه چاره‌ای برای رفع آن اندیشید. اگر برق خودرو قطع شود راننده و سرنشینان آن نباید از آن استفاده کنند چون هم جان راننده و سرنشینان به خطر می‌افتد و هم ممکن است قطعات دیگر خراب شوند.

ما در مطلب امروز می‌خواهیم به دلایل قطع شدن برق در خودروی پراید بپردازیم. اگر شما هم صاحب ماشین پراید هستید این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد؛ پس وقت را غنیمت شمرید و با ما تا پایان مطلب همراهی کنید.

قطع شدن برق پراید

برای مشاهده و خرید قطعات یدکی مورد نیاز خود بر روی لینک های زیر کلیک نمایید

لوازم یدکی پراید | لوازم یدکی تیبا

قطع شدن برق پراید به چه دلایلی اتفاق می افتد؟

قطع شدن برق پراید ممکن است به دلایل متعددی باشد. ما در این مطلب به ذکر چهار دلیل می‌پردازیم که عبارتند از:

خراب شدن سوئیچ

یکی از دلایل قطع شدن برق این خودرو می‌تواند خرابی سوئیچ باشد. برق پراید زمانی وصل می‌شود که سوئیچ را در جاسوییچی جلوی فرمان می‌چرخانید. اگر سوییچ را چرخاندید و برق آن وصل نشد، یعنی سوئیچ خودرو خراب است. توصیه می‌کنیم در این گونه موارد در صورتی که تجربه و دانش فنی این کار را ندارید، عیب یابی، تشخیص و رفع مشکل را به فرد کاردانی بسپارید.

آن ها برای بررسی آن به مغزی سوییچ دسترسی پیدا می‌کنند و متوجه می‌شوند که اتصالات داخلی آن سوخته و برق خودرو قطع شده است. وقتی برق آن قطع شود ممکن است رادیو و سیستم جرقه‌زنی رادیو هم قطع شود. چون تامین برق این قطعات هم به وسیله سوییچ ماشین انجام می‌شود. برای اینکه این مشکل رفع شود فکر تعمیر آن را از سرتان بیرون کنید و به فکر تهیه سوئیچ جدید باشید.

خرابی-سوئیچ

خرابی بست فیوز

از دلایل دیگر قطعی برق این ماشین می‌توان به خرابی بست فیوز اشاره کرد. بست فیوز به سیم‌هایی می‌گویند که مانند فیوز کار می‌کنند. وظیفه این سیم‌ها عبور دادن جریان برق از خود است. این فیوزها اجازه نمی‌دهند به دیگر قطعات ماشین خدشه‌ای وارد شود؛ چون تامین برق بعضی از قسمت‌های ماشین با بست‌ها انجام می‌شود بست فیوز باید سالم باشد تا مشکلی پیش نیاید.

طول عمر این قطعات زمان مشخصی دارند و برای اینکه قطعی برق در بعضی از قسمت‌ها اتفاق نیفتد باید در زمان مناسب تعویض شوند. اگر مدتی است که بست فیوز را تعویض نکرده‌اید حتما بررسی‌های لازم را انجام دهید و به آن نگاهی بیندازید چون ممکن است دلیل قطع شدن برق خودروی شما، خرابی بست فیوز باشد.

خرابی-بست-فیوز

خرابی باتری

یکی دیگر از دلایل قطع شدگی برق پراید ممکن است به علت خرابی باتری و اتصالات آن باشد. شما می‌توانید به راحتی این قسمت را بررسی کرده و به باتری‌ دسترسی پیدا کنید. در زمان بررسی ممکن است متوجه شوید که باتری سولفاته شده است، برای رفع آن می‌توانید رسوبات را تمیز کنید و سپس سر باتری را در جای خود قرار دهید و آن را محکم کنید.

شاید با بررسی‌های بیشتر متوجه شوید اتصالات دیگر هم شل‌ شده باشد که در این صورت آنها را نیز محکم کنید. وضعیت کابل‌ها را هم بررسی کنید و اگر متوجه شدید که کابل‌ها زنگ‌زده است اقدام به تعویض آن‌ها کنید؛ چرا که زنگ‌زدگی کابل‌ها هم می‌تواند یکی از علت‌های قطعی برق در ماشین شود.

خرابی باتری

خرابی دینام

یکی دیگر از دلایل خرابی یا قطع شدن ناگهانی برق پراید یا نوسانات آن می‌تواند خرابی دینام باشد. چون عمر مفید دینام مشخص است و اگر عمر آن به پایان برسد، برق ماشین تامین نمی‌شود و ماشین برای تامین برق مورد نیاز خود، از باتری کمک می‌گیرد. اما باتری هم ظرفیت خاصی دارد و بعد از تمام شدن عمر آن از کار می‌افتد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دینام پراید مقاله ” از کجا بفهمیم دینام پراید خراب است؟ ” را مطالعه نمائید.

خرابی دینام پراید

نحوه عیب یابی برق پراید

برای عیب‌یابی و رفع مشکل قطع شدن برق پراید باید به افراد متخصص در تعمیرگاه مراجعه کرد. اما قبل از اینکه به تعمیرگاه بروید خودتان می‌توانید بررسی کنید که مشکل از کجا است و می‌توانید با چک کردن قسمت‌هایی از آن به دلایل قطع شدن برق این اتومبیل پی ببرید. برای این منظور به بررسی قطعات زیر بپردازید که به قرار زیر هستند:

فیوزها را بررسی کنید

اول از همه به سراغ فیوزها بروید و از سالم یا خراب بودن آنها اطمینان پیدا کنید. یکی از بررسی‌ها می‌تواند توجه به چراغ چک خودرو باشد. به این معنی که اگر چراغ‌های ماشین مثل چراغ روغن و باتری روشن شوند اما چراغ چک روشن نمی‌شود احتمال اینکه فیوز خراب شده باشد، زیاد است.

شمع‌ها را چک کنید

چک کردن شمع یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توانید با توجه به آنها به علت قطع شدن برق خودرو دست پیدا کنید. چون برق خودرو به شمع‌ها می‌رسد. برای اینکه از سالم بودن آن مطمئن شوید باید یکی از وایرها را کمی از جای خود بیرون بیاورید و شخص دیگری پشت فرمان، استارت بزند. سپس باید به رنگ جرقه توجه کنید. اگر رنگ جرقه به رنگ آبی پررنگ بود، می‌توان فهمید که شمع‌ها مشکلی ندارند، اما اگر جرقه کم‌ رنگ و زرد بود، نشانه این بوده که خازن نیم‌سوز شده است. برای رفع مشکل شمع‌ها را تعویض کنید.

شمع پراید

سراغ دلکو بروید

روش دیگر چک کردن دلکو است. اگر دلکو خیس شده باشد ممکن است به خوبی کار نکند. برای برطرف کردن مشکل، آن را با یک پارچه، خشک کنید و بعد از بیرون آوردن وایرها آنها را بررسی‌ کنید. اگر بدنه‌ دلکو ترک خورده باشد یا کنتاکت‌های آن مشکلی پیدا کرده باشند باید اقدام به بررسی و معاینه کلی کنید.‌

خازن را چک کنید

خازن، عامل دیگری است که ممکن است سبب قطع برق پراید شود. وظیفه خازن، کنترل جریان برق است و شدت جرقه را کاهش می‌دهد. اگر جرقه‌‌ای که از خازن حاصل می‌شود زرد باشد، خازن نیم‌سوز بوده و برق خودرو قطع می‌شود اما اگر جرقه آبی‌رنگ بود، خازن سالم است.

بررسی خازن پراید

سخن پایانی

قطع شدن برق پراید یکی از مشکلاتی است که برای این خودرو پیش می‌آید. ما در مطلب امروز به ذکر دلایل خاصی که ممکن است در به وجود آمدن این مشکل دخیل باشد پرداختیم. شما می‌توانید با توجه به مطالبی که ذکر کردیم، دلایل قطع شدن برق آن را تشخیص دهید.

در صورت هرگونه سوال می توانید با کارشناسان تهران یدک در تماس باشید.

سوالات متداول

قطع شدن برق پراید به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

دلایل قطعی برق پراید می‌تواند خرابی سوئیچ، خرابی باتری، خرابی دینام یا به علت خرابی بست فیوز باشد‌

چگونه بدانیم که دلیل قطع شدن برق پراید چیست؟

ما می‌توانیم با بررسی فیوز، دلکو، شمع و خازن علت قطع شدن برق پراید را متوجه شویم.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + دوازده =

چطور میتونم کمکتون کنم؟