پست شده در مقاله

راهنمای عیب یابی سیستم ترمز خودرو

خودرو یکی از وسایل یا به عبارتی دستگاه‌های پرکاربرد ساخته دست بشر است. صرف نظر از کارایی فوق‌العاده و پیچیدگی اجزای آن گاهی ممکن است این وسیله با نواقص و مشکلاتی مواجه شود‌؛ بنابراین آشنایی با آن و نحوه عیب‌یابی هر کدام از اجزاء و قطعات در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا در برطرف کردن یا جلوگیری از به وجود آمدن آن موارد اقدامات لازم را انجام دهید.

سیستم لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز یک قطعه بسیار مهم در خودرو است که در واقع باعث جلوگیری از حرکت ماشین خواهد شد. در واقع کار این قطعه ایجاد اصطکاک بین دیسک یا کاسه ترمز است که در نتیجه موجب کم کردن سرعت و نهایتا توقف خودرو می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت اساس کار این سیستم بر مبنای اصطکاک خواهد بود. لنت‌ها به دو دسته دیسکی و کفشکی تقسیم شده‌اند که در حال حاضر بیشترین کاربرد و موارد استفاده را لنت‌های دیسکی دارند.

شایان ذکر است سیستم ترمز در خودروهای گران‌ قیمت و پیشرفته کنترل پایداری خودرو در پیچ‌ها را به عهده دارد. لنت‌ها، باید بعد از بازه مسافتی مشخص شده‌ای یعنی هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض شوند. البته این موضوع بستگی به جنس، نوع خودرو و سبک رانندگی نیز خواهد داشت. کیفیت بالای لنت از جمله عوامل حیاتی و تاثیرگذار بر عملکرد آن به شمار می‌رود.

ناگفته نماند که لنت ترمز برای بهبود عملکرد موتور در ماشین‌های مسابقه‌ای به عنوان یک سیستم کمک‌کننده کاربرد فراوانی دارد.

محصولات مرتبط : لنت ترمز امکو مناسب تیبا | لنت ترمز جلو پراید امکو | لنت ترمز چرخ جلو پراید تکستار | لنت ترمز عقب پراید ۱۳۱ لاهیجان

سیستم-لنت-ترمز

عیب یابی سیستم ترمز خودرو

یکی از مهم‌ترین نکات در رابطه با عیب‌یابی سیستم ترمز خودرو این است که قبل از روشن کردن خودرو از مشکل ترمز مطلع شوید؛ بنابراین برای تست سیستم ترمز و اطلاع از عملکرد صحیح یا نامناسب آن در ابتدا باید روغن ترمز را بررسی کنید؛ چرا که از جمله ضروریات هنگام بازدید ترمز است. به طور معمول جهت عیب‌یابی و برطرف کردن مشکل در سیستم ترمز رانندگان هر روز باید بعد از مشاهده آب و روغن ماشین روغن ترمز را نیز بررسی کنند.

روی مخزن روغن ترمز دو فلش min و max وجود دارد که نشان‌دهنده کافی بودن یا تمام شدن روغن ترمز هستند. در صورت کم بودن روغن ترمز باید بعد از اضافه کردن روغن به آن، در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید تا علت را دریابید. اما اگر روغن ترمز مشکل نداشته باشد، هنگام روشن کردن ماشین پدال ترمز را فشار داده و استارت بزنید؛ در این حالت اگر سیستم ترمز سالم باشد بعد از روشن شدن خودرو پدال گاز حدود ۲ سانتی‌متر به طرف پایین کشیده خواهد شد.

این عمل نشان‌دهنده عملکرد مناسب و صحیح بوستر در سیستم ترمز خواهد بود. اما مرحله دیگر عیب‌یابی زمانی است که خودرو شما روشن است و در واقع دچار اختلال در عملکرد می‌شود. در این صورت اگر پدال ترمز بیش از حد مجاز پایین رود، باید روغن ترمز را بررسی کنید؛ سپس به سراغ چرخ‌ها، شیلنگ‌ها و سیستم لوله‌ها بروید. با بررسی این موارد می‌توان سیستم ترمز را عیب‌یابی و آن را بر طرف کرد.

اگر خود راننده قادر به انجام این کار نبود باید به تعمیرکار متخصص مراجعه شود. در ادامه در رابطه با عیب‌یابی سیستم ترمز خودرو بیشتر صحبت خواهیم کرد.

عیب-یابی-سیستم-ترمز-خودرو

برای مشاهده و خرید قطعات یدکی مورد نیاز خود بر روی لینک های زیر کلیک نمایید

لوازم یدکی پراید | لوازم یدکی تیبا

مواردی که منجر به عیب در سیستم ترمز خودرو می شوند

گاهی ممکن است به دلایل مختلف سیستم ترمز خودرو شما با مشکل مواجه شود. برای آگاهی از دلیل نقص و مشکل در ترمز و عیب‌یابی آن به نکات و موارد زیر توجه کنید:

روشن نشدن چراغ اخطار ترمز

روشن نشدن و خرابی در چراغ اخطار ترمز می‌تواند به دلیل شل بودن اتصالات، معیوب بودن سیستم الکتریکی و خرابی شیر کنترل باشد. اما دلایل دیگری وجود دارد که می‌تواند موجب روشن نشدن چراغ اخطار ترمز باشد ؛ بنابراین پایین بودن سطح مایع قرمز یا معیوب بودن سطح مایع قرمز می‌تواند از جمله آن دلایل باشد.

کشیدن چرخ‌ها هنگام ترمز

یکی دیگر از مواردی که نشان‌دهنده عیب در سیستم ترمز است، می‌تواند کشیده شدن یکی از چرخ‌های خودرو باشد. البته خود این موضوع نیز ممکن است دلایل متعددی داشته باشد از جمله:

  • خرابی یا از بین رفتن لنت‌ها
  • چرب شدن لنت
  • نشتی سیستم هیدرولیک
  • مسدود شدن لوله ترمز
  • تنظیم نبودن کفشک‌ها
  • لق بودن بلبرینگ چرخ

کشیدن-چرخ-ها-به-هنگام-ترمز

کورس بیش از حد پدال

یکی دیگر از عیب‌هایی که ممکن است سیستم ترمز خودرو با آن مواجه شود، کورس بیش از حد پدال خواهد بود که این موضوع می‌تواند به دلایل مختلف مانند تنظیم نبودن خلاصی پدال، ساییدگی لنت‌ و کفشک‌ها یا کاهش سطح مایع ترمز رخ دهد. به طور کلی اگر لنت ترمز فرسوده‌ شده یا خودرو دارای سیستم ترمز عقب کاسه‌ای کفشک‌ها تنظیم نشده باشد یا حتی اگر دارای سیستم هوا باشد کورس بیش از حد رخ خواهد داد.

از آن جا که این حالت می‌تواند برای سیستم خطرناک باشد چون ترمز به حداکثر نیرو نیاز دارد و باید کورس بیشتری طی کند، در نتیجه میزان ترمز‌گیری افزایش می‌یابد و می‌تواند منجر به حادثه شود.

عملکرد ضعیف ترمز

شاید برای اغلب راننده‌ها پیش بیاید که در برخی موارد، سیستم ترمز خودروی آن‌ها ضعیف عمل کند. این امر ممکن است به یک یا چند مورد از عوامل زیر بستگی داشته باشدکه سریعا باید برای رفع آن اقدام کرد:

  • سایش و در واقع فرسایش لنت‌ها
  • عملکرد نامناسب بوستر
  • نشت روغن ترمز
  • عدم عملکرد صحیح سوپاپ
  • عدم عملکرد صحیح دیسک ترمز
  • آسیب‌دیدگی شیلنگ ترمز
  • خیس شدن لنت‌ها با گریس، روغن، آب و …

انحراف خودرو به یک سمت هنگام ترمز

یکی دیگر از مواردی که نشان می‌دهد عیب و نقصی در سیستم ترمز به وجود آمده این است که هنگام ترمز‌گیری خودرو به یک سمت انحراف پیدا کند. در واقع این موضوع بیانگر این است که ترمز یکی از چرخ‌ها، عملکرد مناسبی ندارد و نیروی یکسان از ترمز به چرخ‌ها منتقل نخواهد شد. این نقص می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • چرب بودن سطح لنت و دیسک توسط گریس یا روغن ترمز
  • معیوب بودن گیره نگه‌دارنده پیستون
  • انتقال روغن به کالیبرها با مشکل مواجه شده باشد
  • نامناسب بودن لنت‌ها
  • سایش چرخ‌ها

انحراف خودرو

انواع سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز دارای انواع مختلفی است و می‌توان گفت غیر از ترمزهای الکتریکی و مغناطیسی سایر ترمزها عملکرد یکسانی دارند. اما با توجه به برخی قابلیت‌ها هر کدام متناسب با خودروهای مختلف تولید می‌شوند. انواع سیستم ترمز شامل موارد زیر هستند:

  1. ترمز مکانیکی : این نوع ترمز در واقع به کمک نیروی مکانیکی قادر به توقف خودرو است؛ یعنی این سیستم توسط میله‌ها و فنرها از حرکت اتومبیل جلوگیری خواهد کرد.
  2. ترمز هیدرولیکی : امروزه در اکثر خودرو‌ها از ترمز هیدرولیکی استفاده می‌شود؛ این نوع ترمز با استفاده از روغن ترمز اصطکاک ایجاد کرده و مانع از حرکت خودرو می‌شود.
  3. ترمز الکتریکی : نوع الکتریکی ترمز معمولا در خودروهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه استفاده و عملکرد این ترمز به دو شکل است. یا از نوعی مقاومت در چرخ‌ها استفاده خواهد شد یا موتور خودرو به صورت بالعکس خواهد چرخید.
  4. ترمز بادی : این نوع ترمزها که با نام ترمز پنوماتیک نیز شناخته می‌شوند به جای روغن در آن‌ها از هوا استفاده می‌شود. دلیل آن قدرت هوا بوده که برای این کار بیشتر خواهد بود و توسط کمپرس هوا صورت می‌گیرد. ترمز بادی عمدتا در ماشین‌‌های سنگین بکار می‌رود تا توقف آن‌ها بهتر انجام شود.
  5. ترمز خلا : این نوع از ترمز با ایجاد خلا در لنت‌ها اصطکاک ایجاد می‌کند و معمولا در قطارها کاربرد دارند.

انواع-سیستم-ترمز

استعلام قیمت و خرید قطعات یدکی پراید 132 | خرید با ضمانت لوازم یدکی پراید 131

دسته ‌بندی مختلف سیستم ترمز

همان‌طور که می‌دانید سیستم خودرو از دیدگاه‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند؛ بنابراین تقسیم‌بندی این سیستم از دیدگاه‌های متفاوت بدین شرح است:

  • از دید نحوه انجام و اعمال اصطکاک : شامل دو دسته دیسکی و ترمز کاسه‌ای می‌شود.
  • از دید عملکرد : عملکرد این سیستم به دو دسته ترمز دستی یا پارک و ترمز پایی یا سرویس
  • از دید منبع توان : ترمز از نظر توان به ۶ دسته تقسیم شده است که شامل ترمز مغناطیسی، خلا، مکانیکی، الکتریکی، هوایی یا پنوماتیکی و هیدرولیکی است.
  • از دید توزیع نیرو : توزیع نیروی ترمز نیز به دو دسته ترمز دوگانه و ترمز تکی تقسیم می‌شود.

سخن پایانی

با توجه به مطالبی که بیان شد ترمز از جمله سیستم‌های ایمنی خودرو به شمار می‌آید که داشتن اطلاعات کافی در مورد آن از ضروریات است. در این مطلب به عیب‌یابی سیستم ترمز خودرو پرداخته شد؛ امیدواریم برای شما کاربردی بوده و مورد استفاده قرار گیرد.

برای خواندن دیگر مطالب، به بخش مقالات سایت تهران یدک مراجعه نمایید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

چطور میتونم کمکتون کنم؟