واتر-پمپ
پست شده در مقاله

روش های رفع خرابی واتر پمپ پراید

واتر پمپ پراید

وظیفه واتر پمپ این است که آب و ضد یخ و ضد جوش را به بخش های مختلف موتور خودرو برساند. این موارد مجددا از راه واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می شوند. برای همین امر هم هست که این قطعه کمک می کند تا خودرو در روزهای سرد دچار یخ زدگی نشود و در روزهای گرم نیز خنک بماند.

به هنگامی که واتر پمپ به درستی کار کند، خودرو در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه می دهد. اما اگر خرابی واتر پمپ پراید پیش بیاید، امکان آسیب دیدن موتور هم بالا می رود. پس این نکته را باید به یاد داشته باشیم که علائم و دلایل خرابی واتر پمپ چیست.

واتر-پمپ-پراید

واتر پمپ پراید کجاست؟

اگر خواستید بدانید که واتر پمپ پراید کجاست و دقیقاً ببینید که این قطعه در کجای ماشین قرار گرفته، کافی است که کاپوت پراید را بالا بزنید، و نگاهی بیاندازید به سیلندر و همچنین تسمه تایم پراید. وسیله ای که دنبالش می گردید، درست در کنار تسمه تایم قرار گرفته است.

ویدیو معرفی اجزا واتر پمپ پراید

علائم خرابی واتر پمپ پراید

در ادامه به معرفی علائم و موارد خرابی پمپ پراید می پردازیم.

شنیدن صدا از واتر پمپ

شُل‌ شدن قرقره واتر پمپ در هنگام رانندگی با سرعت بالا باعث بروز صدایی می‌شود که تشخیص آن سخت نیست. این صدای ناله‌ مانند، نشان از فرسودگی و خرابی واتر پمپ دارد. پس اگر چنین چیزی برای خودرویتان رخ داد، حتما موضوع را پیگیری کنید تا به بخش‌های مختلف موتور آسیبی وارد نشود.

خروج بخار از موتور خودرو

یکی دیگر از عوامل خراب ‌شدن واتر پمپ این است که بخاری از رادیاتور یا موتور خودرو بیرون می‌آید. همان‌طور که گفته شد، واتر پمپ وظیفه خنک‌ سازی موتور خودرو را بر عهده دارد. زمانی که این قطعه دچار اختلال و خرابی می‌شود، دمای موتور هم بالا می‌رود و بخار از آن بلند می‌شود. این بخار از زیر کاپوت بیرون می‌زند. با دیدن آن، سریع وارد عمل شوید و خودرو را پارک و خاموش کنید و به سراغ متخصص بروید.

خروج-بخار-از-موتور-خودرو

استعلام قیمت و خرید لوازم یدکی پراید

نشتی مایع خنک کننده

هنگامی که که واتر پمپ خراب می‌شود، واشرهایش دچار فرسودگی می شود. این فرسودگی باعث نشت مایع خنک‌کننده از واتر پمپ می‌شود. برای اینکه دچار مشکل نشوید، همیشه وضعیت مایع خنک‌ کننده را بررسی کنید و اگر دیدید که در حوالی پمپ آب، مایعی سبز یا قرمز نشت داده است، حتما به مکانیک مراجعه کنید. مایع خنک‌کننده معمولا به رنگ سبز یا قرمز است.

داغ شدن موتور

داغ شدن موتور امری خطرناک می باشد و یکی از دلایل آن هم خرابی واتر پمپ است. با دست زدن به موتور می توانید دمای آن را بررسی کنید و ببینید که آیا بیش از حد داغ شده است یا نه.

نوسانات دمایی خودرو

زمانی که سیستم خنک کننده به درستی کار می کند، در دماهای متفاوت شاهد این هستیم که میزان دما ثابت می ماند. اما اگر دما مدام دچار تغییرات بود و نوسان زیادی داشت، احتمال دارد که واتر پمپ دچار مشکل شده باشد و نیاز به بررسی دارد.

روشن شدن چراغ هشدار دمای آب

روشن شدن چراغ هشدار دمای آب یکی از اصلی ترین نمادها برای نشان دادن خرابی واتر پمپ می باشد. خرابی واتر پمپ باعث داغ شدن موتور می شود و این وضعیت آمپر را بالا می برد و چراغ هشدار را روشن می کند.

عملکرد نادرست کولر خودرو

یکی دیگر از نشانه های خرابی واتر پمپ پراید، عملکرد نامطلوب کولر می باشد. اگر مشاهده کردید که کولر به خوبی کار نمی کند، سری به واتر پمپ خودرو بزنید.

عملکرد-نادرست-کولر-خودرو

به گوش رسیدن صدای ساییدگی از موتور

کاپوت خودرو را بالا بزنید و سعی کنید به صدای موتور گوش بدهید. یکی از نشانه‌های تخریب پمپ آب، شنیدن صدایی شبیه ساییدگی از موتور است. البته تشخیص این صدا برای متخصصان و راننده‌های با تجربه ساده به نظر می‌رسد و شاید برای دیگران کمی دشوار باشد.

بهترین واتر پمپ پراید

با وجود برندهای معتبر و با کیفیتی که در بازار وجود دارد، انتخاب بهترین واتر پمپ کمی دشوار می باشد. این محصولات دارای کیفیت و قیمت های متفاوتی می باشند و افراد بسته به میزان نقدینگی که دارند به سراغ این محصولات می روند.

از بهترین برندهای نام آشنا در این حوزه می توان به برند : واتر پمپ پراید سایپا یدکبرند عظام – برند دینا پارت و برند جهان پارت اشاره کرد.

بهترین-واتر-پمپ-پراید

مشاهده لیست انواع لوازم یدکی پراید 131 به همراه استعلام قیمت

تعویض واتر پمپ پراید

برای تعویض واتر پمپ پراید به ابزار زیر نیاز دارید.

  • آچار رینگی 10- 12- 13-14
  • آچار دو سو 21- 23
  • چراغ اضطراری

قبل از اینکه دست به کار شوید حواستان باشد که ماشین کاملاً سرد باشد. ابتدا، محفظه فیلتر هوا را بردارید که بتوانید تسمه کولر را عوض کنید. بعد از این کار، پیچ‌ها را یکی یکی شل کنید و تسمه دینام را بردارید. بعد از این مرحله، بروید سراغ باز کردن پیچ‌های واتر پمپ. پیچ‌های پروانه و قاب بالای تسمه و همینطور فولی سر واتر پمپ را باز کنید.

مراقب این مسئله باشید که پروانه در چه جهتی است. حالا پیچ‌های اطراف واتر پمپ را باز کنید و آن را با واتر پمپ سالم عوض کنید. از این جا به بعد همان مراحل پیشین را (از آخر به اول) اجرا کنید که تمام قطعات باز شده دوباره سر جای خود قرار بگیرند و محکم شوند.

قیمت واتر پمپ پراید

انتخاب بهترین نوع واتر پمپ در میان انبوه مدل ها، با کیفیت ها و قیمت های متفاوت کمی سخت به نظر می آید. جهت راهنمایی برای خرید آگاهانه تر و اطلاع از آخرین قیمت واتر پمپ پراید خود، می توانید با متخصصین فروشگاه تهران یدک در تماس باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

چطور میتونم کمکتون کنم؟