زمان تعویض تسمه تایم پراید و تیبا
پست شده در مقاله

زمان تعویض تسمه تایم پراید و تیبا کی می باشد؟

تسمه تایم قطعه ای لاستیکی در خودرو است که وظیفه دارد میل لنگ را به سوپاپ خودرو اتصال دهد. برای انجام چهار عمل اصلی موتور به نام مکش، تراکم، انفجار و تخلیه گردش تسمه تایم لازم است. با گردش تسمه تایم زمان باز و بسته شدن سوپاپ ها تنظیم و کنترل می شود. چنانچه دندانه های تسمه تایم دچار صاف شدن و جابجایی شود، نمی تواند به خوبی باعث باز و بسته شدن سوپاپ ها شود و در کل عملکرد موتور مختل می شود.

تسمه تایم یکی از قطعات حیاتی موتور خودروها محسوب می شود. در این مقاله قصد آن را داریم تا زمان تعویض تسمه تایم انواع خودرو به خصوص پراید و تیبا را بررسی کنیم.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم

این نکته را می دانیم که اگر برای تعویض تسمه تایم خودروی خود به موقع اقدام نکنیم، ممکن است خودرو ما به طور ناگهانی در جاده معیوب شود و دیگر قادر به حرکت نباشد. در نتیجه می بایست هزینه های زیادی را صرف تعمیر آن نماییم. به همین دلیل، باید تعویض انواع تسمه تایم را در زمان مناسب خود تعویض نماییم و آن را جدی بگیریم. تعویض تسمه تایم در زمان مناسب، موجب می شود تا طول عمر موتور خودرو شما افزایش یابد.

طبق استاندارد جهانی، بهترین زمان تعویض انواع تسمه تایم 70 هزار الی 95 هزار کیلومتر می باشد. تسمه تایم به دلیل فشار و دمای بسیار بالایی که از طریق موتور به آن وارد می گردد پس از گذشت مدتی خشک می شود. و همین امر احتمال پاره شدن آن را زیاد می کند.

البته فراموش نکنید که اگر خودروی خود را برای تعمیرات نزد تعمیرکار بردید و عملیات تعمیر مربوط به اطراف تسمه تایم بود، سعی کنید حتما برای تعویض آن اقدام نمایید. حتی اگر آن را در مدت کوتاهی در گذشته تعویض نموده اید. این امر موجب می شود تا شما بتوانید با خیالی آسوده خودروی خود را برانید و از رانندگی لذت ببرید.

محصولات مرتبط : تسمه تایم پراید ۱۱۱ رایکالتون | تسمه تایم پراید ۱۳۲ عظام | تسمه تایم پراید ۱۳۱ عظام

بهترین زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم پراید

بهترین زمان تعویض تسمه تایم هر خودرو متناسب با نوع و مدل آن متغیر و متفاوت می باشد. خودروی پراید از وسایل نقلیه پراستفاده و پرکاربرد در تمام نقاط ایران به شمار می رود. وجود ترک بر روی سطح تسمه، تولید صدای جیر جیر از کاپوت، کار نکردن مطلوب سیستم هیدرولیک فرمان، عملکرد نامطلوب کولر و روشن شدن چراغ نشانگر هشدار باتری، از مهم ترین علائم خرابی تسمه تایم پراید تلقی می گردند. بهترین بازه زمانی برای تعویض تسمه تایم پراید به ازای هر 100 هزار کیلومتر بر ساعت برآورد شده است.

زمان تعویض تسمه تایم تیبا

مراقبت و نگهداری اصولی از تیبا در افزایش طول عمر و کارکرد بهینه آن بسیار تاثیرگذار است. یکی از راهکارهای کاربردی برای مراقبت از این خودرو، تعویض به موقع تسمه تایم می باشد. همچنین، در صورت خارج شدن دود زیاد از اگزوز و بالا رفتن آمپر خودرو، تعویض تسمه تایم اهمیت و ضرورت پیدا می کند. بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودروی تیبا به ازای 60 هزار کیلومتر می باشد.

زمان تعویض تسمه تایم تیبا

زمان تقریبی تعویض تسمه تایم در چند خودرو

در ادامه برخی از خودروهای پرکابرد نوشته شده است که زمان تقریبی تعویض تسمه تایم هم قید شده است. این زمان تقریبی به شما کمک می کند تا با فرا رسیدن آن نسبت به تعویض تسمه تایم اطلاع پیدا کرده و آن را انجام دهید.

  • در خودروی پژو ۴۰۵ هر ۶۰ هزار کیلومتر
  • در خودروی پژو ۲۰۶ تیپ دو هر ۷۰ هزار کیلومتر
  • در خودروی پژو ۲۰۶ تیپ پنج هر ۶۰ هزار کیلومتر
  • در خودروی ریو هر ۶۵ هزار کیلومتر
  • در خودروی تندر ۹۰ هر ۴۵ هزار کیلومتر
  • در خودروی رانا هر ۶۰ هزار کیلومتر
  • در خودروی زانتیا هر ۶۵ هزار کیلومتر

دسته بندی های مرتبط : قطعات یدکی پراید | قطعات یدکی تیبا

انواع تسمه تایم خودرو

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره شد، تسمه تایم خودرو ها دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام مناسب یک نوع موتور هستند. به طور کلی، سیستم تایمینگ خودرو ها به دو صورت تک میل سوپاپ و جفت میل سوپاپ می باشد. تسمه تایمینگ خودرو های جفت میل سوپاپ، می بایست از استحکام بالایی برخوردار باشند چرا که وجود دو میل بادامک موجب تولید نیرو و فشار بیشتر است. علاوه بر آن، تسمه تایم خودرو های جفت میل بادامک دارای دندانه های بیشتری می باشد.

اما طراحی و ساخت انواع تسمه تایم خودرو های تک میل بادامک کمی ساده تر است. انواع تسمه تایم هایی که مخصوص خودرو های تک میل سوپاپ هستند، دارای دندانه های بیشتری می باشند. سطح روی آن ها از جنس لاستیک می باشد تا بتواند حرکت روان و نرمی را بر روی هرزگرد ها داشته باشد.

جالب است بدانید که دندانه های تسمه تایم خودرو های تک میل بادامک به سمت عقربه های ساعت هستند. می بایست در جهت حرکت موتور خودرو نصب گردند تا بتوانند از طول عمر بالایی برخوردار شوند.

انواع تسمه تایم

جمع بندی

در این مطلب در مورد تسم تایم و انواع آن صحبت کردیم. برای تمام ماشین‌های پرطرفدار در ایران زمان تعویض تسمه تایم و دینام را معرفی کردیم. با توجه به مطالب ذکر شده می توانید در مدت زمان مشخص و درست اقدام به تعویض تسمه تایم پراید و تیبا خود نمائید.

در صورت هرگونه سوال در مورد قطعات یدکی پراید و تیبا می توانید با کارشناسان تهران یدک در تماس باشید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − چهارده =

چطور میتونم کمکتون کنم؟