پست شده در مقاله

سیستم هشدار دهنده پراید 132 چیست؟

یکی از مهمترین علائم هشدار دهنده خودرو، چراغ های هشدار دهنده پشت آمپر می باشند که روشن شدن هر کدام معنی خاصی را برای راننده خواهد داشت. برخی از این چراغ های هشداری، اهمیت بیشتری را نسبت به بقیه دارند و برخی دیگر تنها نقش آگاه سازی راننده را از وضعیت خودرو دارند.

در این مبحث سعی خواهیم کرد تا تمامی چراغ های هشدار دهنده پشت آمپر خودروهای مختلف را بازگو کنیم. پراید 132 نیز مانند هرماشین دیگری از چراغ های هشدار دهنده پشت آمپر بهره میبرد که برخی از چراغ هایی که در ادامه توضیح میدهیم را دارا میباشد.

همانطور که اشاره شد، برخی از این چراغ ها از اهمیت بسیار بیشتری برخوردارند و در واقع نقش مهمی را در خودرو ایفا می کنند. در صورت روشن شدن این چراغ ها، حتما باید خودرو متوقف شود و در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام نمود. برخی دیگر نیز تنها نقش آگاه سازی راننده را از وضعیت خودرو دارند.

به عنوان مثال اگر چراغ باطری روشن شود، به معنی ایجاد مشکلی در سیستم برق رسانی خودرو خواهد بود که باید سریعا این مشکل رفع گردد. روشن شدن چراغ های فلش جهت دار نیز به معنی روشن شدن چراغ های راهنما می باشد که تنها نقش اعلام وضعیت روشن یا خاموش بودن راهنما را دارند.

سیستم هشدار

علامت‌های هشدار دهنده، دیگر فقط برای اعلام وضعیت فنی اتومبیل نظیر فشار روغن، دمای موتور، وضعیت باطری و… نیست! هشدارهایی نظیر یادآوری کمربند ایمنی، اطلاع از وضعیت باد لاستیک‌ها، اعلام کثیف بودن فیلترها وخیلی علائم دیگر را شامل می‌شود.

در حالت کلی این چراغ ها با چند رنگ بخش بندی شده اند که وضعیت و نوع هشدار را به راننده متذکر می شوند.

  • رنگ قرمز: معمولاً برای نمایش علائم هشدار دهنده از این رنگ استفاده می شود و بهتر است تا خاموش شدن تمام چراغ های قرمز روی صفحه کیلومتر خودرو اصلاً اقدام به حرکت نکنید.
  • رنگ زرد یا نارنجی: از این دو رنگ برای نمایش علائم ایمنی خودرو استفاده می شود که نمایانگر وضعیت هایی است که سریعاً باید خود راننده آن را برطرف کند.
  • رنگ سبز یا آبی: این رنگ ها معمولاً برای آگاهی راننده از وضعیت موجود یا ظاهر خودرو است. مثلاً چراغ های خودرو خاموش یا روشن است.
  • رنگ سفید: غالباً از این رنگ برای علائم هشداردهنده و ایمنی در فصل سرما استفاده می شود تا تسلط راننده را در هر شرایط جوی فراهم سازد.

نشانگرهای صفحه نمایش جلو پراید 132

پنل کیلومتر پراید

کیلومتر شمار پراید 132 که از جمله لوازم یدکی پراید 132 میباشد دارای موارد زیر میباشد.

سرعت‌سنج – درجه حرارت موتور –  نشانگر دیجیتالی کیلومتر شمار و مسافت‌سنج – دکمه صفر‌کن مسافت‌سنج – دور‌سنج موتور – درجه بنزین –  چراغ هشدار دمای بالای آب – چراغ هشدار اتمام بنزین

درجه بنزین

هنگام بسته بودن سوئیچ، عقربه بر روی صفر قرار می‌گیرد و باز شدن سوئیچ سطح سوخت مخزن را نشان می‌‌دهد. هنگامیکه سطح بنزین در مخزن سوخت پایین بیاید (حدود ۷ لیتر) چراغ هشدار‌دهنده سوخت روشن می‌شود. در این صورت در اسرع وقت سوختگیری کنید. حجم مخزن سوخت ۳۷ لیتر است.

دور‌سنج موتور

دور‌سنج موتور، دور موتور در هر دقیقه را نمایش می‌دهد. برای جلوگیری از آسیب به موتور، هرگز اجازه ندهید که عقربه دور‌سنج به مدت طولانی در محدوده قرمز باقی بماند.

سرعت‌سنج

نشان‌دهنده سرعت خودرو بر حسب کیلومتر در ساعت است.

دکمه صفر‌کننده مسافت‌سنج

برای صفر کردن ارقام مسافت‌سنج، دکمه را بفشارید.

کیلومتر‌ شمار

کل مسافت طی شده توسط خودرو را نشان می‌دهد.

ترمز دستی

روشن بودن این لامپ نشان‌دهنده درگیر بودن ترمزدستی و یا پایین بودن سطح روغن ترمز در مخزن روغن ترمز می‌باشد. زمانیکه سوئیچ موتور در وضعیت “ON” باشد با خواباندن ترمز دستی، لامپ خاموش می‌شود.

معرفی موارد کلی صفحه نمایش خودرو

پنل کیلومتر

نماد هشداردهنده دمای موتور

یکی از چراغ های عجیب و غریب که عمداً در صفحه کیلومتر همه خودروها وجود دارد چراغ دمای موتور خودرو است، این چراغ در اکثر خودروها به رنگ قرمز است که علت روشن شدن آن بالا رفتن دمای موتور می باشد.

هشدار دما

نماد هشداردهنده روغن موتور

نماد هشدار روغن موتور از دیگر چراغ های پشت آمپری است که در همه خودروها مشترک است. این چراغ میزان سطح روغن خودرو را نمایش می دهد. علت روشن شدن این چراغ می تواند چندین حالت از وضعیت روغن موتور باشد که دربرخی از خودروها یک چراغ مجزا دارد تا سطح آگاهی راننده را نسبت به روغن خودرو بالا ببرد.

برای اطلاع از روغن مناسب پراید میتوانید مقاله برای پراید چه روغنی مناسب است را از بخش وبلاگ مطالعه بفرمایید.

هشدار روغن

نماد هشداردهنده باطری یا دینام

یکی دیگر از نمادهای مشترک خودروها، چراغ هشداردهنده باطری یا دینام است که علت روشن شدن آن می تواند موارد مختلفی مانند: ضعیف شدن باطری یا پایان طول عمر آن، عدم عملکرد صحیح دینام در برق رسانی و یا اختلال در سیستم برق رسانی خودرو می باشد. هر یک از این حالات در خودروهای مجهزتر یک چراغ هشداردهنده جداگانه دارد که در آگاهی راننده از وضعیت باطری یا دینام کمک شایانی خواهد کرد.

هشدار باتری

نماد چراغ Check

شاید بسیاری از رانندگان با این نماد آشنایت داشته باشند. این چراغ یکی از قدیمی ترین و شایع ترین نمادهای اخطار خودرو بشمار می رود کلمه Check که برروی موتوری با یک فن و دریچه هوا است، نشان از شرایط بد موتور خودرو دارد و راننده باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کند تا علت روشن شدن این چراغ که تخصصی است و دلایل مختلفی دارد، با بررسی تعمیرکار مشخص شده و رفع شود.

check

نماد اخطار ترمز ضد قفل

سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS جدیدترین حالت ترمز خودرو است که از قفل شدن لنت های ترمز روی دیسک جلوگیری می کند تا در شرایط جاده های لغزنده با ترمز شدید، چرخ های خودرو قفل نکند و خودرو سُر بخورد.

ABS

نماد هشداردهنده روغن ترمز

در هنگام رانندگی مواجه با این چراغ روشن، استرس راننده را افزایش می دهد و اگر در سرعت بالایی باشید بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید. عموماً این نوع نمادها نشانگر سیستم ترمز خودرو هستند، روشن شدن نماد هشدار روغن ترمز علتی خارج از مایع داخل مخزن ترمز ندارد.

هشدار روغن ترمز

جمع بندی

در این مبحث سعی کردیم شما را با مهم ترین نمادهای سیستم هشدار خودرو آشنا کنیم و به چند مورد از نمادهای هشدار خودرو پراید 132 نیز اشاره کردیم. شما عزیزان میتوانید با مراجعه به بخش وبلاگ سایت یدکی تهران از دیگر مقاله های سایت بهره مند شوید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 2 =

چطور میتونم کمکتون کنم؟