دلالیل خرابی مغزی سوئیچ پراید
پست شده در مقاله

مغزی سوئیچ پراید چیست و چرا خراب می شود؟

مغزی سوئیچ استارت

سوییچ و مغزی سوییچ در واقع پل ارتباطی بین راننده و موتور خودرو پراید می باشند. در صورت هرگونه ایجاد مشکل در این رابطه استارت و روشن شدن خودرو به مشکل بر خواهد خورد و در واقع شما قادر به استفاده از ماشین خود نخواهید بود.

مغزی سوئیچ پراید

دسته بندی مرتبط :  خرید لوازم یدکی تیبا  |  خرید لوازم یدکی پراید

مغزی سوئیچ پراید چند حالت دارد؟

در خودرو پراید مغزی سوئیچ دارای 4 حالت زیر می باشد: حالت لاک یا قفل که در این حالا فرمان خودرو هم قفل می باشد. حالت ACC که فرمان از حالت قفل خارج شده و یک استندبای 10 ثانیه ای را شامل می شود. مرحله بعدی مرحله روشن شدن پشت آمپر و چراغ های جلو فرمان می باشد که نشان دهنده رسیدن برق به تجهیزات خودرو است. و مرحله نهایی استارت می باشد که باعث روشن شدن خودرو خواهد شد. علائم خرابی مغزی سوئیچ پراید در هر یک از این حالات متفاوت بوده و می تواند اتفاق بیفتد.

حالت قفل شدگی ( لاک )

همانطور که می دانید محل قرار گیری مغزی سوئیچ پراید در نزدیکی غربیلک فرمان است. به این ترتیب علاوه بر اینکه این سیستم در دسترس راننده قرار دارد، می تواند از لحاظ امنیتی نیز برای خودرو مفید باشد.به طور کلی در صورتی که راننده سوئیچ خودرو پراید را در وضعیت قفل شدگی قرار دهد، خودرو به طور کامل متوقف شده و غربیلک فرمان نیز قفل می شود. به این ترتیب احتمال سرقت خودرو به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند‌. شرکت های سازنده به منظور آنکه رانندگان در هنگام خارج شدن از اتومبیل فراموش نکنند که سوئیچ را در این حالت قرار دهند، تنها راه خروج سوئیچ را در حالت قفل شدگی قرار داده اند.

حالت تجهیزات جانبی

گاهی اوقات رانندگان نیاز دارند تا در عین خاموش بودن خودرو بتوانند از تجهیزات موجود در خودرو استفاده کنند.در چنین شرایطی با قرار دادن سوئیچ خودرو در این حالت برق به تمام تجهیزات جانبی ارسال شده و به این ترتیب می توان از تجهیزات جانبی مانند ضبط صوت و … استفاده کرد.

حالت روشن بودن

قرار دادن مغزی سوئیچ پراید در این حالت برق به تمام کویل ها و شمع های خودرو ارسال می شود به این ترتیب خودرو در حالت آماده باش برای استارت خودرو شروع می شود

حالت استارت

پس از آنکه خودرو در وضعیت روشن شدن قرار گرفت، با قرار دادن در این حالت موتور راه اندازی می شود.پس از راه اندازی خودرو مغزی سوئیچ پراید به حالت روشن بودن باز می گردد.

مغزی سوئیچ

دلایل خرابی مغزی سوئیچ پراید

برای اینکه بتوانیم دلایل خرابی این تجهیزات را متوجه شویم باید مهمترین نشانه های خرابی مغزی سوئیچ پراید را بررسی کنیم :

1. مشکل در سوییچ

ممکن است دندانه های سوییچ شما دچار خوردگی شده باشد و مراحل استارت زدن به درستی انجام نشود. در این هنگام زمانی که شما سوییچ را وارد مغزی سوییچ می کنید احساس گیر کردن و یا احساس رد کردن بخشی از مراحل استارت را خواهید کرد. این مورد بیشتر مربوط به سوئیچ می باشد. ولی در مواردی ممکن است که ایراد گیر کردن و یا رد کردن سوییچ از مغزی سوئیچ باشد.

2. مشکل در انتقال برق توسط مغزی سوئیچ برای استارت خودرو می باشد

در این حالت چرخیدن و قرار گرفتن سوئیچ داخل مغزی سوییچ بدون مشکل انجام می شود ولی در مرحله روشن برق به چراغ های پشت آمپر نمی رسد. این مورد می تواند دلایل مختلف داشته باشد: از جمله خرابی اتصالات مغزی به استارت خودرو پراید شما، مشکل در باتری، مشکل در انتقال برق، سولفاته شدن اتصالات و غیره که باید یک به یک بررسی شود. در صورت مشکل در قطعه مغزی اتصالات میتواند تعویض یا تعمیر شود.

3. سوییچ در مغزی می چرخد و پشت آمپر روشن می شود، ولی خودرو استارت نمی خورد

در این هنگام باید به عدم شناخت سوئیچ و مغزی سوییچ توسط سیستم ایموبلایزر خودرو شک کرد. البته این سیستم در پراید های مدل بالا تعبیه شده که یک چراغ چشمک زن برای آن در پشت آمپر قرار داده شده است. عموما این مشکل مربوط به عدم تشخیص سوئیچ خودرو توسط سیستم امنیتی خودرو می باشد. در مواقع بسیار نادر می تواند به علت درست کار نکردن مغزی خورده باشد که در این حالت باید حتما این مغزی تعویض شود

4. نقص در چرخیدن قسمت مغزی سوییچ

در گاهی مواقع چرخیدن و انجام مراحل استارت حتی با چفت شدن سوئیچ داخل مغزی هم انجام نمی پذیرد. و ممکن است باعث فشار به کلید پراید و در صورت به احتیاطی منجر به شکستن کلید خورده شود. در این حالت بایستی مغزی این قطعه رفع گیر شود و در صورت عدم امکان تعمیر باید تعویض گردد.

خرابی مغزی سوئیچ پراید

اگر مغزی سوئیچ خراب شد، تعویض کنیم یا تعمیر؟

برای اینکه بتوانیم در این خصوص تصمیم گیری کنیم باید به صورت دقیق علائم خرابی مغزی سوئیچ پراید را بررسی نماییم سپس تصمیم گیری کنیم. در بعضی از مواقع به علت گیر کردن سوییچ در داخل این قطعه و عدم احتیاط راننده و اصرار به چرخاندن سوییچ گیر کرده ممکن است سوییچ داخل مغزی سوییچ بشکند.

در این حالت می توان با خارج کردن سوییچ و تعمیر مغزی سوئیچ این مورد را مرتفع کرد. در این حالت در صورتی که سوئیچ گیر کرده قابلیت استفاده نداشته باشد می توان از سوئیچ یدک استفاده کرد. ولی در زمانی که مغزی سوئیچ نمی تواند سوییچ را یه سیستم ایمنی یا ایموبلایزر پراید بشناساند و این ایراد از این قطعه باشد حتما باید تعویض صورت پذیرد. همچنین در زمانی که سوئیچ اصلی و یدک هر دو گم شده و یا به سرقت رفته باشد باید حتما این تعویض صورت پذیرد. زیرا که در این حالت امکان سرقت خودرو شما وجود دارد.

جمع بندی

تشخیص علائم خرابی مغزی سوئیچ پراید موردی نیست که یک فرد عادی و بدون اطلاعات بتواند آن را انجام دهد. به همین دلیل باید برای این منظور به یک تعمیرگاه مناسب و یا مرکز فروش قطعات پراید همچون فروشگاه تهران یدک مراجعه نمایید تا ایراد را به درستی برایتان بررسی نمایند.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − سه =

چطور میتونم کمکتون کنم؟