پراید 131 se
پست شده در مقاله

همه چیز درباره پراید 131 SE

سایپا 131 SE که با نام پراید 131 SE نیز شناخته می شود به عنوان کامل ترین تیپ در مدل 131 محسوب می شود. این مدل از خانواده پراید اقتصادی ترین خودروی کشور بود که حدود 3 دهه در بازار کشورمان حضور داشت و سر انجام تولید آن در سال 1399 متوقف شد.

عرضه سایپا 131 SE به عنوان نسخه فیس‌لیفت سایپا صبا در سال 1389 شروع شد. 131 SE بر روی پلتفرم X100 ارتقا یافته است SE 131 نیز مانند دیگر تیپ های پراید از پیشرانه 4 سیلندر 1323 سی‌سی استفاده می کند که بعد از به روز رسانی های انجام شده بر روی آن در سال 1393 و یورو 4 شدن آن، قادر است 71 اسب بخار تولید کند.

از سال 1392 و 93 که تولیدانبوه 131 یورو4 با چندین تغییر مختصر فنی آغاز شد ولی سایپا، 131 یورو4 را فقط در دو تیپ SE و TL عرضه کرد. تیپ SE آن هر سه آپشن اصلی دیگر محصولات را داشت ولی ایربگ شاگرد هم به آن اضافه شده بود. تیپ TL آن نیز که خیلی زود از بازار حذف شد تمام مشخصات SE را داشت فقط با این تفاوت که فرمان هیدرولیک را از آن حذف کرده بودند.

امکانات رفاهی و ایمنی فراوانی را نمی توان در سایپا 131 SE یافت. اما مدل SE به عنوان کامل ترین نسخه 131 های تولید شده سال 1393 به بعد شامل امکاناتی همچون فرمان هیدرولیک، ترمز ضدقفل (ABS)، 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین و قابلیت تنظیم سطح ارتفاع نور چراغ های جلو می شود.

131

مشخصات فنی پراید 131 SE

موتور اولیه M13 روی همه تیپ‌های پراید ۱۳۱ EX، SX، LE، SE و SL استفاده می‌شد اما سایپا این پیشرانه را ارتقا داد و علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور، استاندارد آلایندگی یورو ۴ را اعمال کرد. موتور جدید سایپا از سال ۹۲ فقط در تیپ‌های SE و TL پراید ۱۳۱ قرار گرفت.

قدرت موتور M13 ارتقا یافته ۷۱ اسب بخار و گشتاور آن ۱۰۸ نیوتن متر است و همچنان از یک گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده می‌کند. طبق اعلام سایپا ، شتاب 0 تا 100 پراید ۱۳۱ با موتور جدید 13.4ثانیه و حداکثر سرعتش 160 کیلومتر شده است.

مصرف سوخت پراید که از مزیت های خیلی خوب این محصول میباشد بسیار کم میباشد به طوری که برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر ۶.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

131 فنی

روغن موتور مناسب پراید 131 SE

شرکت کیا موتور کاتالوگی را به عنوان راهنمای انتخاب روغن موتور براساس مشخصات API ، SAE و حجم روغن موتوربرای تولیدات خود منتشر کرده است.این شرکت بهترین روغن موتور مخصوص پراید را با ویژگی های زیر مشخص کرده است:

  • API: SF/SG
  • SAE: 10W40
  • حجم روغن موتور : ۳.۴ لیتر

برای اطلاع کامل تر از مشخصات روغن انتخابی برای پراید میتوانید مقاله برای پراید چه روغنی مناسب است بخش مقالات سایت را مطالعه بفرمائید.

فضای داخلی پراید 131 SE

فضای داخلی این خودرو چندان زیاد نیست اما به دلیل اندازه کوچک صندلی‌هایش، فضای نشستن افراد را می توان کافی در نظر گرفت. داشبورد و کنسول میانی دارای طراحی ساده میباشند و مطابق با انواع دیگر پراید هستند. البته فضای داخلی پرایدهای ۱۳۱ که اخیرا تولید می شوند تغییر یافته است.این تغییرات شامل مواردی از جمله تغییر داشبورد جلو، کنسول میانی، کلید کولر و بخاری، دریچه کولر، غربیلک فرمان و … هستند.

131 داخل

طراحی ظاهری پراید 131 SE

پراید ۱۳۱ تغییرات جزئی نسبت به پراید صبا صندوقدار داشته است. چراغ‌های کشیده جلو کریستالی دارد و چراغ‌های راهنما از گوشه‌های سپر به داخل قاب منتقل شده و در نتیجه طرح سپر جلو هم تغییر کرده است. در نمای کناری هم فقط چراغ راهنما بالای گلگیرها اضافه شده و همان شکل و شمایل اولیه پراید را حفظ کرده است. از دیگر به‌روزرسانی‌های پراید ۱۳۱ می‌توان به تغییر جزئی چراغ‌های عقب و اضافه شدن مه‌ شکن به آنها اشاره کرد.

131 ابعاد

امکانات و آپشن های پراید 131 SE

پراید ۱۳۱ کم آپشن‌ترین خودرو بازار ایران است و تجهیزات و امکانات مهمش فقط این سه مورد را شامل می‌شود:

  • کیسه هوا
  • فرمان هیدرولیک
  • ترمز ABS

در کنار آپشن های ذکر شده میتوان به دیگر آپشن های پراید 131 SE اشاره کرد:

  • ساعت دیجیتال
  • چراغهای جلو 131 با قابلیت تنظیم زاویه نور
  • چراغ مه شکن به همراه چراغ سوم ترمز
  • چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور
  • شیشه های جلو با تنظیم برقی ، برف پاک کن جلو به همراه دور قابل تنظیم
  • CD Player به همراه پورت USB و پخش MP3 و رادیو ، خروجی 4 باند
  • سیستم تهویه مطبوع جدید با کنترل دستی

 

لازم به ذکر است که لوازم یدکی پراید 131 به وفور در کشور در دسترس میباشد.

تفاوت پراید 131 SE با SX

یکی از سوالاتی که در ذهن خریداران پراید همیشه پیش می آید این است که کدام مدل پراید را بخرند. در بخش زیر یک راهنمای دقیق درباره آپشن ها و تجهیزات هر یک از نسخه‌ها موجود است که نشان‌گر تفاوت انواع تیپ های پراید است.

مقایسه تیپ های خودرو پراید

 

مشکلات و معایب پراید 131 SE

پراید با اینکه خریداران زیادی در ایران به سبب ارزان بودن و کم مصرف بودن دارد اما مشکلات فراوانی نیز دارد. برای مثال شما وقتی داشبورد پراید 131 را لمس میکنید متوجه کیفیت ساخت پایین آن خواهید شد. از موارد مهمی که میتوان از آن ها به عنوان معایب این خودرو نام برد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

نداشتن ایمنی – مشکلات موتور – کیفیت پایین ادوات و داشبورد – کیفیت ساخت پایین کابین

داشبورد پراید 131

جمع بندی

پراید 131 SE با توجه به ایرادات زیادی که در این سال ها داشته اما به دلیل قیمت ارزان، مصرف سوخت پایین، استهلاک کم و فراوانی قطعات از گزینه‌های اصلی قشر متوسط به پایین جامعه میباشد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + شش =

چطور میتونم کمکتون کنم؟