پست شده در مقاله

برای تیبا چه روغنی مناسب است؟

یکی از اصلی ترین عوامل کارایی مناسب خودرو و هر وسیله نقلیه دیگری روغن موتور است که در موتور و قطعات دیگر آن جریان داشته و از ایجاد اصطکاک و خوردگی آن ها جلوگیری خواهد کرد و بدین صورت باعث افزایش طول عمر لوازم یدکی داخل موتور میشود.

یک روغن موتور باکیفیت و خوب باید به بهترین شکل قطعات فلزی موتور خودرو را از هرگونه اصطکاک و سایش حفاظت کند و همچنین باید مصرف سوخت خودرو را به حداقل برساند و هزینه‌های آن را کاهش دهد. روغن موتور وسیله‌ای کاربردی برای کاهش مصرف بنزین است؛ زیرا زمانی که راندمان موتور خودرو را بهینه‌سازی می‌کند، بازده آن را افزایش داده و نیاز آن را به بنزین کاهش می‌دهد.

روغن-موتور-تیبا

شاخص های انتخاب روغن موتور مناسب

در کل برای انتخاب روغن موتور مناسب تیبا یا هر خودروی دیگری سه عامل زیر بسیار مهم و تعیین کننده هستند:

  • شاخص گرانروی یا SAE
  • شاخص API
  • فناوری و شیوه تولید روغن موتور تیبا

که می توان گفت مورد اول از مهم ترین شاخص های انتخاب روغن مناسب تیبا می باشد. روغن موتور تیبا در واقع جزو دسته لوازم یدکی تیبا به حساب می آید و از جمله محصولات پرفروش این خودرو به حساب می آید.

شاخص گرانروی یا SAE

ویسکوزیته یا همان گرانروی سیالات ، تابعی از دما می باشد. به طوری که با کاهش دما، ویسکوزیته سیالات افزایش می یابد و با افزایش دما، کاهش می یابد یا به اصطلاح عامیانه شل تر می شود،به بیان بهتر، این شاخص میزان غلظت روغن موتور را تعیین می‌کند.یعنی روغن موتور اگر سنتتیک باشد هرچه قدر هم که هوا سرد باشد روغن موتور سفت نمی شود و مخصوصا برای استفاده در فصول سرد مناسب است.

شاخص API

دومین عامل، شاخص API می باشد که نماد استاندارد API نشان می دهد این روغن توسط موسسه محصولات نفتی آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته و مطابق با استانداردهای این موسسه می باشد.بر اساس این شاخص شما برای خودروی خود فقط مجازید روغن هایی را استفاده کنید که دارای سطح کیفیت SJ ، SL ،SM و SN باشند.

شاخص-های-انتخاب-روغن-موتور

بهترین روغن موتور برای تیبا

بهترین و مطمئن ترین راه برای انتخاب روغن موتور مناسب خودروی خود ، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است، که طبق توصیه صفحه 116 دفترچه راهنمای تیبا در مورد مشخصات روغن موتور مناسب تیبا نوشته شده است:

10W-40 : SAE

SJ : API

که البته این روغن موتور برای شرایط آب و هوایی معتدل توصیه شده است و ما باید با توجه به هر منطقه آب و هوایی، روغن موتور مناسب همان منطقه را انتخاب کنیم.

روغن موتور هماهنگ با این مشخصات روغن موتور نیمه سنتتیک سینولکس مدل 10W-40 SL می باشد که این روغن مناسب برای موتورهای بنزینی و تمام خودروها از جمله : پژو 206، تیبا ، L90، مزدا 323 و پژو ۲۰۷، پژو ۴۰۵، ریو و …. می باشد و گرانروی آن 10W-40 می باشد.

با وجود اینکه بهترین روغن موتور مناسب تیبا مطابق اعلام سایپا در دفترچه راهنمای خودرو روغنی است که سطح کیفیت یا شاخص API آن SJ و ویسکوزیته روغن موتور با استاندارد SAE 10W-40 باشد، اما بهتر است در مناطق گرمسیری و خصوصا جنوب کشور از روغن موتور های 20W50 برای تیبا استفاده شود.

بهترین-روغن-موتور-برای-تیبا

انواع روغن موتور تیبا

در حال حاضر سه شیوه برای تولید روغن موتور وجود دارد که با نام‌های سنتتیک (Synthetic)، مینرال (Mineral) و نیمه سنتتیک (Semi Synthetic) شناخته می‌شوند.

روغن موتورهای سنتتیک از با کیفیت ترین روغن موتورها و بی‌کیفیت‌ترین آن ها محصولاتی هستند که به شیوه مینرال تولید می‌شوند. همچنین ترکیب این دو شیوه، روغن موتور نیمه سنتتیک است که کیفیت متوسطی دارد. توصیه می‌کنیم به دنبال خرید روغن موتور تیبا نیمه سنتتیک باشید تا طول عمر لوازم یدکی تیبا افزایش یافته و کارایی موتور خودرو حفظ شود.

بهترین زمان تعویض روغن موتور تیبا

طبق اعلام ساپیا، شما باید روغن موتور تیبا و فیلتر روغن تیبا را هر ۶ ماه یا هر ۱۰ هزار کیلومتر تعویض کنید. البته این کیلومتر مربوط به کارکرد خودرو در شرایط عادی و ایده‌آل است. در تهران و سایر شهرهای شلوغ و بزرگ که خودرو در شرایط سخت کار می‌کند، مصرف روغن موتور افزایش یافته و در نتیجه شما باید روغن را در کیلومتر ۶ تا ۷ هزار تعویض کنید. همچنین زمان تعویض روغن موتور تیبا صفر باید بین کیلومتر ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یا پس از ۶ ماه باشد.

بهترین-زمان-تعویض-روغن-موتور-تیبا

خرید روغن موتور تیبا

خرید بهترین روغن موتور ماشین حق شما است. روغن موتور باکیفیت موجب روانکاری کامل قطعات می‌شود، از فرسایش موتور جلوگیری می‌کند و عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد.

شما میتوانید با مراجعه صفحه فروشگاه تهران یدک، نسبت به خرید محصولات اقدام بفرمائید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + دو =

چطور میتونم کمکتون کنم؟