پست شده در مقاله

برای پراید چه روغنی مناسب است؟

بهترین روغن موتور برای پراید، را باید با توجه به نوع موتور آن انتخاب نمایید. روغن موتور از جمله مواد مصرفی و و از جنبه ای دیگر جزء لوازم یدکی خودرو به حساب می آید. با توجه به پرایدهایی که در کشورمان در حال تردد هستند؛ باید موتور پراید را به این موارد تقسیم بندی کنیم : موتورهای کاربراتوری، موتورهای انژکتوری، موتورهای تقویت شده و موتورهای یورو ۴ و موتورهای دوگانه سوز.

برای دارندگان خودروی پراید، موضوع بهترین روغن موتور می‌تواند به عنوان یک سوال مطرح باشد. با انتخاب روغن موتور مناسب برای خودروی پراید، می‌توان عملکرد بهینه موتور آن و افزایش طول عمر قطعات وابسته را تامین کرد. روغن موتور جزء مایعات مصرفی خودرو بوده که در سلامت موتور و حفظ کیفیت عملکرد آن، بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به بررسی انتخاب بهترین روغن برای هر یک از مدل های ذکر شده پراید میپردازیم.

روغن موتور

حجم روغن موتور پراید

موتور M13 به کار رفته در انواع مختلف پراید، حجمی معادل 1.3 لیتر دارد.

حجم روغن موتور لازم برای پراید با تعویض فیلتر روغن، باید به اندازه 3/5 لیتر باشد. البته این در شرایطی است که همه چیز نرمال بوده و مشکلاتی در خصوص گیج روغن یا روغن سوزی و مانند آن وجود نداشته باشد. اما در صورتی که فیلتر روغن تعویض نشود، به ۳ لیتر روغن موتور نیاز خواهید داشت. البته همیشه لازم است که همزمان با تعویض روغن موتور، فیلتر روغن را نیز عوض کنید.

به یاد داشته باشید که تعویض فیلتر روغن نیز اهمیت زیادی دارد و نباید از کنار آن ساده عبور کنید. چیزی که سازنده در خصوص زمان تعویض روغن موتور پراید در شرایط نرمال تعیین کرده است؛ هر ۸ هزار کیلومتر است. البته در صورتی که مدت زمان زیادی برای طی این ۸ هزار کیلومتر طی کرده باشید و خودروی شما مدتی را در پارکینگ به سر برده باشد، توصیه می‌شود که زودتر از موعد برای تعویض روغن موتور اقدام کنید.

روغن موتور

شاخص های انتخاب روغن موتور مناسب

  • شاخص گرانروی یا SAE
  • سطح کیفی روغن موتور یا API
  • فناوری ساخت روغن موتور: معدنی (مینرال) ، نیمه سنتتیک، سنتتیک
  • حجم روغن موتور مورد نیاز ( با تعویض فیلتر یا بدون فیلتر)

روغن موتور پراید کاربراتوری

در مدل های پراید نسیم و پراید صبا که تولید آنها قبل از سال 1381 است، از موتور کاربراتوری استفاده شده است. با توجه به توصیه گروه خودروسازی سایپا و همچنین افراد حرفه ای و ماهر در این حوزه، روغن موتورهای با ویسکوزیته 20w50 نظیر روغن موتورهای بهران رخش، بهران صبا، بهران خودرو، بهران تکتاز، پارس پایا و پارس ارس بهترین روغن موتور برای پراید کاربراتوری در تمام فصول سال می‌باشد.

روغن موتور

روغن موتور پراید انژکتوری

در پراید مدل صبا، نسیم، سایپا 141، سایپا 111 ، سایپا 131 و سایپا 132 که تولید آنها بین سال‌های 1382 تا 1390 است، از موتورهای انژکتوری و نیمه ‌انژکتوری با استاندارد آلایندگی یورو 3 و برای خودروهای پراید مدل 1391 تا 1392 از موتور تقویت شده استفاده شده است.

مطابق اعلام سازنده، روغن موتور بهران سوپر پیشتاز، پارس پایا، بهران پیشتاز، روغن موتور چهار فصل کاسپین و کاسترول GTX سفید با ویسکوزیته‌ی 20-50 بهترین روغن موتور پراید ، انژکتوری و نیمه انژکتوری می‌باشد. البته شما می‌توانید برای بهبود عملکرد موتور و مراقبت بهتر از اجزای آن، در فصل زمستان یا روزهای سرد سال از روغن 10-40 هم استفاده کنید.

مشخصات روغن موتور پراید یورو 4

از سال 1393 پراید با موتور یورو 4 تولید می‌شود. این موتور تکنولوژی بالاتری نسبت به موتور پرایدهای قدیمی داشته و به همین دلیل باید از روغن موتورهای باکیفیت‌تری در آن استفاده کنید. بر همین اساس روغن موتور با گرید10-40 از پایه‌ی نیمه سنتتیک یا سنتتیک نظیر روغن موتور بهران سوپر پیشتاز و بهران رانا، بهترین روغن موتور مناسب پراید یورو ۴ از نوع سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132 و سایپا 151 است.

روغن موتور

برای استعلام قیمت روز و خرید لوازم یدکی پراید 131، 132 و 111 می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

روغن موتور پراید با موتور تقویت شده

در این موتورها نیازمند تغییرات خاصی نسبت به پرایدهای انژکتوری نیستیم و همان روغن‌های پارس پایا، کاسپین، سوپرپیشتاز از بهران و پیشتاز از بهران را میتوانیم استفاده کنیم.

بهترین روغن موتور برای پراید دوگانه سوز

شما می‌توانید از همان روغن موتورهای بنزینی با مشخصات ذکر شده در قسمت‌های قبل، برای پراید دوگانه سوز استفاده کنید. در ضمن استفاده از روغن موتورهایی نظیر بهران پاک، کاسترول CNG، پارس CNG یا گلف CNG هم بنابر تجربه توصیه می‌شود.

بهترین روغن موتور برای پراید ۱۳۱

از آن جایی که پراید ۱۳۱ از پرفروش‌ترین و محبوب ترین مدل های پراید به حساب می‌آید، به بررسی نوع روغن موتور مناسب آن میپردازیم . خودروی پراید ۱۳۱ دارای موتور یورو ۴ بهینه است و لازم است که در آن از روغن ۱۰-۴۰ و به ویژه بهران سوپر پیشتاز استفاده شود. سازگاری کامل این روغن با موتور پراید ۱۳۱، باعث بالا رفتن کیفیت عملکرد موتور خواهد شد.

نکته 1 : از لحاظ فناوری ساخت روغن موتور معدنی (مینرال) برای پراید مناسب می باشد.

نکته 2 : میتوان از روغن موتور های با سطح کیفی بالاتر از توصیه شده در دفترچه خودرو استفاده نمود. ولی استفاده از روغن موتور با سطح کیفی پایین تر از سطح کیفی پیشنهاد شده در دفترچه راهنمای خودرو ممکن نیست، چرا که می تواند موجب صدمات و آسیب های متعدد به موتور خودرو گردد.

روغن موتور

بهترین زمان تعویض روغن موتور پراید

طبق اعلام ساپیا، شما باید روغن موتور پراید و فیلتر روغن پراید را هر 6 ماه یا هر 10 هزار کیلومتر تعویض کنید. البته این کیلومتر مربوط به کارکرد خودرو در شرایط عادی و ایده‌آل است. در تهران و سایر شهرهای شلوغ و بزرگ که خودرو در شرایط سخت کار می‌کند، مصرف روغن موتور افزایش یافته و در نتیجه شما باید روغن را در کیلومتر 6 تا 7 هزار تعویض کنید. همچنین زمان تعویض روغن موتور پراید صفر باید بین کیلومتر 3500 تا 5000 یا پس از 6 ماه باشد.

خرید روغن موتور پراید

خرید بهترین روغن موتور ماشین حق شما است. روغن موتور باکیفیت موجب روانکاری کامل قطعات می‌شود، از فرسایش موتور جلوگیری می‌کند و عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه یدکی تهران نسبت به خرید محصولات اقدام بفرمائید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هفت =

چطور میتونم کمکتون کنم؟