پلوس ماشین
دیفرانسیل یکی از قسمتهای بسیار مهم خودرو است که در سیستم انتقال قدرت قرار گرفته است. پلوس هم یکی از بخشهای دیفرانسیل ماشین محسوب میشود. نیرویی که موتور تولید کرده است، از بخشهایی چون گیربکس، میل گاردان و کلاچ عبور میکند و به دیفرانسیل میرسد. سپس، دیفرانسیل این نیرو را به چرخهای متحرک میفرستد. عاملی که باعث انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخها میشود، پلوس نام دارد. یک سر پلوس به دیفرانسیل وصل شده، و سر دیگر آن به چرخهای ماشین وصل می شود.
به چه دلایلی پلوس پراید خراب میشود؟
- درست استفاده نکردن از ترمز دستی
- عدم رسیدگی و بررسی اتصالات سر پلوس
- رانندگی با دنده نامناسب
- درست نگرفتن کلاچ
- نگهداری نادرست از ماشین
- بکسل کردن ماشینی سنگینتر از پراید
- پاره شدن گردگیرها
دسته بندی های مرتبط : قطعات یدکی پراید | قطعات یدکی تیبا
خطرات خرابی پلوس پراید
نباید این نکته را فراموش کنیم که چون پلوس قطعهای کوچک است، نقص پیدا کردن یا خراب شدنش بیاهمیت است و نیاز نیست به موقع به آن رسیدگی کنید. پلوس خودرو نقش مهمی را در ماشین و گردش چرخها ایجاد میکند و باید در صورتی که ایرادی در کارکرد آن مشاهده کردید، خودرو را به تعمیرگاه برده و بگذارید بررسی شود.
پلوس چه شکلی است؟
فرم پلوس، مانند یک مفصل، منعطف است. این حالت برای متصل شدن به چرخها بسیار کارآمد بوده و باعث میشود موقع چرخیدن ماشین و دور زدن، نشکند. بنابراین خرابی پلوس را جدی بگیرید و در صورت خراب شدن اقدام به حل ان نمایید.
علائم خرابی پلوس پراید
شاید بتوان گفت یکی از سادهترین و مشخصترین علائم خرابی پلوس پراید، شنیدن صدای تق تق از چرخهاست. در واقع صدای خرابی پلوس از چرخها میآید. در صورتی که نفهمیدید سرپلوس کدام سمت خراب شده، برای تست خرابی پلوس پراید فرمان را به یک سو بچرخانید. صدای تق تق از سمتی که مشکل پیدا کرده شنیده میشود. همچنین، ضرباتی که به پیشرانه خودرو میخورد نشانگر عیب پیدا کردن سه شاخه است.
پلوس پراید از چه بخشهای تشکیل شده است؟
- سر پلوس
- مشعلی
- سه شاخ
- گردگیر
- میل پلوس
سر پلوس پراید
دردو سر شفت، سر پلوس قرار گرفته است. این قطعه، از یک طرف با گیربکس در تماس است و از طرف دیگر، پلوس را به چرخها میچسباند. آخرین مرحله انتقال نیرو را سرپلوس انجام میدهد. دیگر این که این قطعه، برای چرخش پیچشی استفاده میشود. خطرات خرابی سر پلوس را میبایست جدی گرفت چون نقش مهمی را بر عهده دارد.
محصول مرتبط : پلوس کامل کوتاه (چپ) تیبا ۲ | سر پلوس سمت چرخ تیبا ۱ عظام | سرپلوس ABS تیبا 1
مشعلی پراید
مشعلی، سه شاخی که درون پلوس وجود دارد را به دیفرانسیل وصل میکند. جای قرارگیری این قطعه، داخل گیربکس است.
سه شاخ پراید
محل قرارگیری این قطعه درون سرپلوس است. کار سهشاخ این است که حرکت طولی پلوس را تامین کند. در صورت خرابی پلوس پراید، در ماشین لرزش ایجاد میشود.
گردگیر پراید
گردگیر یک قطعه مخروطی است که جلوی ورود گرد و غبار به سرپلوس را میگیرد. نقش این قطعه خیلی مهم است و همیشه در طی سرویس های دورهای باید بررسی شده و در صورت نیاز تعویض گردد.
میل پلوس پراید
میل پلوس مابین دو سر پلوس جا میگیرد. جنس این قطعه که شافت نیز نامیده میشود، از آلیاژهای سخت و محکم است که آسیب نبیند.
جمعبندی
پلوس قطعهای است که باعث حرکت خودرو میشود و نبود آن میتواند ماشین را به کلی بخواباند. بنابراین نشانههای خرابی پلوس پراید را جدی بگیرید و در صورت دیدن هر یک از مشکلات، اقدام به تعمیر آن کنید. در صورت بیتوجهی به مشکلات پولیس یا هر یک از اجزای آن، شما متحمل خسارات زیادی خواهید شد که کمترین آن خرابی بخشهای دیگر جلوبندی ماشین، و بیشترین آن واژگونی خودرو و بهخطر افتادن جان سرنشینان میباشد. فروشگاه تهران یدک
نظر بدهید