علائم-خرابی-بلبرینگ-کلاچ
پست شده در مقاله

علائم خرابی بلبرینگ کلاچ و روش‌هایی تشخیص آن

آشنایی با قطعات استفاده شده در اتومبیل، می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی را برای راننده‌ها در خصوص استفاده از خودروی خود داشته باشد. بلبرینگ کلاچ یکی از اجزای بسیار مهم در ماشین  است که هنگام فشار دادن کلاچ مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها یا مهار نیرو نقش دارد. ایا شما هم به دنبال این هستید که بدانید بلبرینگ کلاچ چیست و چه کاربردی دارد‌؟ یا اگر آیا بلبرینگ شما خراب شود چه علائمی دارد‌؟ برای دریافت جواب سوال‌های خود و آشنایی بهتر با کلاچ بلبرینگ در ادامه مقاله همراه ما باشید‌.

نقش و جنس کلاچ بلبرینگ در ماشین

همانطور که می‌دانید اجزای ماشین دارای کاربرد‌های مختلفی هستند. کلاچ بلبرینگ هم دارای نقش بسیار مهمی در خودرو است‌‌. کلاچ در واقع رابطه‌ی میان گیربکس و موتور را برقرار می‌کند. در ‌واقع اصلی‌ترین کارایی مربوط به این قطعه، انتقال و کنترل نیروی مکانیکی می‌باشد. کلاچ می‌تواند نیرو را از یک شفت به شفت دیگری هدایت کرده و آن را مدیریت نماید‌.

اجزای تشکیل‌دهنده بلبرینگ عبارت است از: رینگ‌، رول یا ساچمه‌، کاسه نمد‌ و قفسه است که هر کدام اگر دچار مشکل شوند کلاچ بلبرینگ نمی‌تواند به خوبی کار کند‌؛ همچنین در ساخت این قطعه به طور کلی از فولاد سخت استفاده می‌شود که تحمل زیادی در برابر تحمل فشار بالا داشته باشد.

محصول مرتبط : بلبرینگ چرخ جلو تیبا

کلاچ-بلبرینگ--ماشین

برای مشاهده و خرید قطعات یدکی مورد نیاز خود بر روی لینک های زیر کلیک نمایید

لوازم یدکی پراید | لوازم یدکی تیبا

نشانه‌ها و علائم خرابی بلبرینگ کلاچ‌

در ادامه با برخی از علائم خرابی بلبرینگ کلاچ آشنا خواهید شد.

سفت شدن پدال کلاچ‌

سفت شدن پدال کلاچ یکی از نشانه‌های بسیار مهمی است که خبر از خرابی بلبرینگ کلاچ می‌دهد‌‌. هرچه بلبرینگ آزاد کننده فرسوده‌تر باشد، فشار دادن پدال کلاچ سخت‌تر می‌شود. هنگامی که پدال کلاچ شروع به نیاز به نیروی بیشتری برای درگیر شدن می‌کند و احساس سفت شدن می‌کند، این نشانه آن است که بلبرینگ پرتاب کننده در حال خراب شدن است و باید تعویض شود.

سفت-شدن-پدال-کلاچ‌

لرزش پدال کلاچ‌

یکی دیگر از خرابی‌های  بلبرینگ کلاچ لرزش پدال است که اگر بلبرینگ کلاچ شما خراب باشد اگر پای خود را روی پدال بگذارید متوجه خرابی آن می‌شوید‌. لرزیدن پدال به این خاطر است که بلبرینگ به ‌خوبی با صفحه فشار تنظیم نشده است. با این واکنش یک  اثر پالس ایجاد می‌شود که از پدال بیرون می‌آید و در پای شما احساس می‌شود. وقتی لرزش پدال به گوش برسد بدانید که یکی از علائم خرابی بلبرینگ کلاچ باشد.

شنیدن صداهای عجیب‌

مشخص‌ترین نوع علائم خرابی بلبرینگ کلاچ این شنیدن است که هنگام فشار دادن به پدال کلاچ صداهای مختلفی از این شنیده شود. غلتک‌های داخل بلبرینگ مقاومت زیادی دارند و باید نزدیک همدیگر باشند. اگر فاصله بین غلتک‌ها زیاد باشد صداهایی مثل صدای تق ‌تق، سوت، ساییدن و غرش شنیده می‌شود.

دلیل ایجاد این صداها فرسوده شدن غلتک‌‌های بلبرینگ و ساییدگی آن‌ها است. فقط هنگام فشار به پدال کلاچ صداها شنیده می‌شود، هنگامی که فشار روی پدال برداشته  شود صدا قطع خواهد شد‌؛ اما اگر صدا بیش از حد بلند بود ماشین را خاموش کنید و از حرکت دادن آن جدا خودداری کنید.

محصول مرتبط : کیت کلاچ پراید ۱۳۲

خورده شدن و صدای چرخ دنده‌ها

صدا دادن چرخ‌دنده‌ها یا سفتی دنده نیز یکی از نشانه‌های خراب شدن بلبرینگ کلاچ است در هنگام شنیدن صدای چرخ دنده‌ها شما با دو شرایط متفاوت روبرو می‌شوید. اول اینکه آیا ماشین شما صدای زیادی می‌دهد موقع حرکت یا نه‌؟ اگر صدای کمی داشت شما باید آرام رانندگی کرده و خودروی خود را به نزدیک‌‌ترین مکانیکی برسانید اما اگر خودروی شما صدای زیادی در هنگام حرکت داشت شما نباید ماشین خود را تکان دهید‌، چراکه اگر ماشین خود را روشن کرده و سعی در به حرکت درآوردن آن داشته باشید گیربکس خودروی شما نیز آسیب خواهد دید‌.

خورده-شدن-و-صدای-چرخ-دنده‌ها

برای استعلام قیمت روز و خرید لوازم یدکی پراید 131، پراید 132 و پراید 111 با کارشناسان فروشگاه تماس بگیرید.

علت‌ها و خرابی بلبرینگ کلاچ

علت خرابی بلبرینگ کلاچ مختلف است که باید این علل مورد بررسی قرار گیرد:

آلوده بودن بلبرینگ کلاچ‌

همانطور که گفته شد بلبرینگ کلاچ یکی از قسمت‌های مهم ماشین است به طوری که اگر دچار مشکل شود، مشکلات زیادی به وجود می‌آید. یکی از همین عوامل که باعث خراب شدن بلبرینگ کلاچ می‌شود‌، آلوده بودن آن است‌. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که طی کار ذراتی وارد لوله بلبرینگ می‌شود و درون آن می‌چرخد. این آلودگی می‌تواند موجب لرزش ماشین و تولید گرمای بیش از حد شود. کسانی که در محیط آلوده کار می‌کنند برای جلوگیری از این مشکل، بلبرینگ دارای محافظ بخرید. این محافظ در جلوی بلبرینگ قرار می‌گیرد تا از ورود هر نوع آلودگی به بلبرینگ جلوگیری کند.

آلوده-بودن-بلبرینگ-کلاچ‌

آسیب دیدن محفظه بلبرینگ کلاچ‌

یکی دیگر از مشکلاتی که آسیب ممکن است برای بلبرینگ کلاچ به وجود بیاید آسیب دیدن محفظه است‌. بارگیری کم و شتاب تند موجب برخورد عناصر غلتنده به  محفظه می‌شود. در محفظه‌‌هایی که مواد فنلی دارند، دمای بالا باعث خشک شدن و شکنندگی محفظه‌ها می‌شود. خشک شدن محفظه باعث می‌شود که با کوچکترین ضربه‌ای، محفظه آسیب ببیند این عوامل یکی از شایعترین مسائلی است که موجب شکستن محفظه بلبرینگ می‌شود‌‌.

تعویض دنده در دور بالا‌‌

یکی از کارهایی که موجب خرابی بلبرینگ می‌شود، تعویض دنده در دور بالا است‌. این اتفاق برای افرادی تازه‌کار هستند پیش ‌می‌‌آید‌. هنگام رانندگی با یک وسیله نقلیه با گیربکس دستی، باید دنده را در زمان مناسب تعویض کنید. در هنگام تعویض دنده، دور در دقیقه باید نسبتاً کم باشد تا آسیبی به بلبرینگ کلاچ نرسد‌.

خرابی و فرسودگی در مدت زمان زیاد‌

حتی اگر شما از بلبرینگ کلاچ خود حفاظت کنید و تمام نکات را رعایت کنید، باز هم بعد از مدت زمان طولانی‌، بلبرینگ ماشین شما دچار مشکل خواهد شد و فرسودگی به سراغ آن خواهد آمد‌.

خرابی-و-فرسودگی-بلبرینگ

چگونه از بلبرینگ کلاچ خودرو مراقبت کنیم‌؟

اگر شما هم در پی این هستید که چگونه از بلبرینگ کلاچ ماشین خود محافظت کنید‌، باید ابتدا عادات رانندگی خود را اصلاح کنید و از خودروی خود در حین رانندگی مراقبت کنید‌. از جمله کارهایی که شما باید برای خودروی خود انجام دهید، سرویس ماهانه آن است. شما باید هر ماه خودروی خود را برای یک سرویس کلی پیش یک فرد متخصص ببرید‌‌؛ همچنین در زمان‌های مناسب کلاچ و بلبرینگ آن را عوض کنید.

خراب شدن بلبرینگ کلاچ چه خطراتی را در پی دارد‌؟

از آنجایی که بلبرینگ کلاچ وظیفه مهمی در خودرو دارد‌، خرابی آن نیز خطراتی را به همراه دارد و این خطرات خسارات زیادی را به همراه دارند. از آن‌جا که کلاچ ارتباط مستقیمی با دنده دارد اگر دچار مشکل شود ماشین نمی‌تواند به راحتی حرکت کند‌؛ همچنین تعدادی بلبرینگ لابه‌لای چرخ دنده‌ها و محور‌های گیربکس وجود دارد که خراب شدن هر یک از آن‌ها نیز باعث می‌شود تا جعبه‌دنده نتواند کار خود را به‌ سهولت انجام‌ دهد.

سخن پایانی

همانطور‌ که در این مقاله خواندید، بلبرینگ کلاچ یک قطعه ساده اما مهم است که تنها در زمان فشار دادن کلاچ استفاده می‌شود. خرابی بلبرینگ کلاچ در تعویض دنده اثر می‌گذارد و نیاز به مراقبت‌های بسیار زیادی دارد؛ چراکه‌، اگر از آن به خوبی مراقبت نشود‌، مشکلات زیادی به وجود خواهد آمد و خودروی شما هزینه سنگینی را متحمل خواهد شد‌ همچنین از آنجایی که تمام جزییات کلاچ و گیربکس برای عملکرد صحیح خودرو حائز اهمیت می‌باشد لذا باید قبل از خرید از کیفیت و اصل بودن کالا مطمئن شد.

برای خرید قطعات پراید و قطعات تیبا می توانید به فروشگاه تهران یدک مراجعه نمائید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 7 =

چطور میتونم کمکتون کنم؟