بهترین زمان تعویض فیلتر هوا خودرو
پست شده در مقاله

تشخیص بهترین زمان برای تعویض فیلتر هوا خودرو

فیلتر هوا چیست؟

فیلتر هوا خودرو قطعه ای مصرفی است که در مسیر ورود هوا به موتور خودرو قرار می گیرد و از ورود ذرات معلق، گرد و غبار، حشرات و سایر آلودگی ها به داخل موتور جلوگیری می کند. فیلتر هوا نقش مهمی در عملکرد صحیح موتور خودرو دارد. وظیفه اصلی فیلتر هوا، تصفیه هوای ورودی به موتور است.

هوا برای احتراق سوخت در موتور خودرو ضروری است. اگر هوای ورودی به موتور آلوده باشد، باعث کاهش کارایی موتور و افزایش مصرف سوخت می شود. همچنین، آلودگی هوا می تواند به قطعات داخلی موتور آسیب برساند. در این مقاله سعی داریم نحوه تشخیص بهترین زمان برای تعویض فیلتر هوای خودرو را بررسی کنیم. با ما همراه شوید.

محصول مرتبط : فیلتر هوا تیبا ۱ سرکان

فیلتر هوا خودرو

 

زمان مناسب تعویض فیلتر هوا

زمان تعویض فیلتر هوا به عوامل مختلفی بستگی دارد. محل زندگی شما تاثیر زیادی در زمان تعویض فیلتر هوا دارد. خودروهایی که بیشتر در مسیرهای خاکی رفت‌وآمد می‌کنند با خودروهایی که در سطح شهرتردد دارند، کاملاً متفاوت هستند. برخی از مسیرها باعث می‌شود که فیلتر هوا با سرعت بالاتری مسدود شده و نیاز به تعویض داشته باشد. به طور کلی فیلتر هوا باید به ازای هر ۵۰۰۰ کیلومتر یک بار تعویض شود. در صورتی که خودرو در مسیرهای خاکی تردد داشته باشد زمان تعویض آن کاهش پیدا می‌کند‌ شما می‌توانید با بررسی فیلتر هوای خودروی خود و برخی از عوامل، بهترین زمان برای تعویض آن را تشخیص دهید.

” برای اطلاع از قیمت لوازم یدکی پراید کلیک کنید “

علایم تعویض فیلتر هوای خودرو

گاهی اوقات علائمی در خودرو به وجود می‌آید که نشان دهنده زمان مناسب برای تعویض فیلتر هوا هستند. در صورتی که شما با مشکلاتی مانند افزایش زمان استارت خودرو یا افزایش مصرف سوخت خود را مواجه شدید باید فیلتر هوای خودرو را تعویض کنید. موارد زیر به عنوان علائم مشخص‌کننده تعویض زمان فیلتر هوای خودرو شناخته می‌شوند:

  • افزایش زمان استارت خودرو
  • دود سیاه یا افزایش گاز های خروجی از اگزوز
  • افزایش مصرف سوخت خودرو
  • کاهش توان موتور
  • لرزش مداوم موتور
  • افزایش رسوب بر روی شمع موتور خودرو
  • ریپ زدن موتور
  • بوی بنزین در هنگام استارت زدن

علایم تعویض فیلتر هوای خودرو

مشکل استارت زدن

یکی دیگر از علائم نشان‌دهنده بهترین زمان برای تعویض فیلتر هوای خودرو، مشکل استارت زدن خودرو است. اگر فیلتر هوای خودرو کثیف شود استارت زدن ناموفق و ناقص خواهد بود. گرفتگی یک فیلتر باعث آلودگی شمع شده و در نهایت جرقه برای استارت خودرو به وجود نخواهد آمد. در صورتی که از موتور خودرو صداهای غیر عادی می‌شنوید شاید مربوط به فیلتر هوا باشد.

” برای اطلاع از قیمت قطعات یدکی تیبا وارد شوید “

کاهش راندمان سوخت

کاهش راندمان سوخت به عنوان یکی از علائم هشدار دهنده زمان تعویض فیلتر هوای خودرو شناخته می‌شود. اگر مصرف سوخت خودروی شما افزایش یابد باید فیلتر آن را بررسی کنید. کثیف شدن فیلتر و مسدود شدن مسیر آن باعث می‌شود که جریان هوا به موتور نرسد و بازده سوخت آن کاهش پیدا کند. این مورد باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو می‌شود که باید فیلتر را در اسرع وقت تعویض کنید. سهل انگاری در تعویض فیلتر خودرو باعث کاهش بازده موتور و آسیب رسیدن به قطعات مختلف اطراف موتور خواهد شد.

 کم شدن شتاب موتور

در صورتی که با فشار دادن پدال گاز خودروی شما به درستی شتاب نگیرد و شتاب آن کاهش پیدا کند به معنای نرسیدن هوای مورد نیاز به موتور خودرو است. در این شرایط شما باید فیلتر خودرو را تعویض کنید تا هوای کافی به موتور برسد و شتاب موتور به حالت اولیه خود بازگردد.

دود سیاه از اگزوز

مشاهده دود سیاه می‌تواند نشان دهنده زمان مناسب برای تعویض فیلتر هوا باشد. خروج دود سیاه از اگزوز به دلیل احتراق ناقص سوخت است. احتراق ناقض زمانی ایجاد می‌شود که هوای کافی وارد موتور نشود و این به دلیل مسدود بودن فیلتر هوا است. در این شرایط باید به یک متخصص مراجعه کرده و فیلتر هوای خودرو را تعویض کنید.

روشن شدن چراغ سرویس داشبورد

گاهی اوقات نرسیدن هوا به داخل موتور باعث می‌شود که رسوباتی درون موتور تجمع پیدا کنند، این مورد باعث روشن شدن چراغ سرویس داشبورد می‌شود. شما در مرحله اول باید فیلتر هوا را به صورت چشمی بررسی کنید و در صورتی که فیلتر به رنگ خاکستری و پر از ذرات باشد آن را تعویض کنید. گاهی اوقات ذراتی که درون فیلتر هوا قرار می‌گیرند بسیار کوچک هستند و به راحتی نمی‌توان آنها را دید. شما می‌توانید برای بررسی فیلتر هوای خودرو به یک فرد متخصص مراجعه کنید تا او شرایط فیلتر را برای شما بیان کند.این فرد با چگونگی تعویض فیلتر هوای خودرو به طور کامل آشنایی دارد و می‌تواند این کار برای با شما انجام دهد.

روشن شدن چراغ سرویس داشبورد

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم یکی از قطعاتی که در خودرو دارای عمر مفید است فیلتر هوا نام دارد. شما با مشاهده برخی از علائم می‌توانید بهترین زمان برای تعویض این قطعه را تشخیص دهید. پس از تشخیص زمان مناسب برای تعویض فیلتر هوای خودرو باید به شخصی مراجعه کنید که تخصص کافی برای این کار داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان تهران یدک در تماس باشید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هفت =

چطور میتونم کمکتون کنم؟