عوامل-خرابی-سنسور-اکسیژن-خودرو
پست شده در مقاله

علائم و عوامل خرابی سنسور اکسیژن خودرو چیست؟

یکی از قطعات بکار رفته در ماشین‌های جدید، سنسور اکسیژن یا سنسور لامبدا است. این سنسور یک قطعه کوچک بوده که در ابتدای لوله اگزوز قرار می‌گیرد و نسبت سوخت به اکسیژن در موتور خودرو را کنترل می‌کند. سنسور اکسیژن یک قطعه مادام‌العمر نیست و ممکن است به دلایلی خراب شود که باید آن را توسط یک فرد ماهر در تعمیرگاه معتبر تعویض نمود. در این مطلب سعی داریم شما را با سنسور اکسیژن آشنا کنیم و علائم خرابی این قطعه را مورد بررسی قرار دهیم.

سنسور-اکسیژن

معرفی سنسور اکسیژن خودرو و وظیفه آن

سنسور اکسیژن یک نوع دستگاه الکترونیکی به حساب می‌آید که در ورودی مسیر لوله اگزوز قرار دارد و مقدار اکسیژن در گازهای خروجی از موتور خودرو را اندازه‌گیری می‌کند. اکسیژنی که در این گازها وجود دارد همان اکسیژن سوخته نشده در فرایند آتش‌سوزی را نشان می‌دهد؛ بنابراین بالا بودن مقدار اکسیژن به معنای احتراق ناقص و نامناسب بودن مخلوط هوا و سوخت است.

محصول مرتبط : سنسور اکسیژن بالا تیبا 2 ntk | سنسور اکسیژن بالا پراید ۱۳۱ کروز

به این ترتیب سنسور اکسیژن گزارش‌های خود را به صورت سیگنال‌های قابل خواندن برای ECU ارسال می‌کند و اگر اکسیژن زیادی وجود داشته باشد، ECU تنظیمات لازم را با تغییر زمان پاشش انژکتورها انجام می‌دهد. این سنسور به صورت لحظه‌ای اطلاعات اکسیژن را به کامپیوتر ماشین، ارسال کرده تا نسبت سوخت به اکسیژن سوخته نشده در اگزوز را مشخص کند.

سنسور اکسیژن، آلاینده‌های خودرو را کنترل می‌کند؛ همچنین به هنگام افزایش آلایندگی خودرو به کاربر هشدار می‌دهد. اگر سنسور خودرو دچار مشکل و خرابی شود نسبت درست هوا به سوخت توسط نمایشگر، دیگر قابل مشاهده نخواهد بود؛ بنابراین هر گونه نقص و خرابی در سنسور اکسیژن موجب سوخت بیشتر، آسیب به قطعات و افزایش آلایندگی می‌شود. از وظایف سنسور اکسیژن در خودرو می‌توان به کم شدن میزان سوخت، افزایش راندمان موتور، بهبودی احتراق و کم شدن سطح آلایندگی نگاهی داشته باشیم.

معرفی-سنسور-اکسیژن-خودرو

برای مشاهده و خرید لوازم یدکی پراید خود بر روی لینک های زیر کلیک کنید

لوازم یدکی پراید 111 | لوازم یدکی پراید 131 | لوازم یدکی پراید 132

علائم خرابی در سنسور اکسیژن خودرو

گاهی ممکن است سنسور اکسیژن خودرو دچار نقص شود که باید آن را تعمیر یا تعویض نمود. خرابی سنسور اکسیژن، دارای علائم و نشانه‌هایی است که در زیر به ۴ نمونه از علایم خرابی سنسور اکسیژن اشاره خواهیم کرد :

افزایش چشم‌گیر مصرف سوخت

به طور کلی مصرف سوخت زمانی افزایش می‌یابد که موتور مدت زمان زیادی را کار کرده باشد و قطعات آن فرسوده شده باشند. اگر به طور کاملا ناگهانی مصرف سوخت افزایش پیدا کند به احتمال زیاد سنسور اکسیژن دچار خرابی شده است و باید تعمیر گردد.

روشن شدن چراغ چک خودرو

از دیگر علایم نقص در سنسور اکسیژن می‌توان به روشن شدن چراغ چک خودرو اشاره کرد. ناگفته نماند که روشن شدن چراغ خودرو می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، اما در صورت مشاهده این مورد ابتدا باید علت به وجود آمدن این مشکل را پیدا کرد، که یکی از دلایل آن خرابی سنسور اکسیژن است.

سر و صدای زیاد موتور

سنسور اکسیژن در صورت خرابی عملکرد درستی در خروج گازها نخواهد داشت؛ بنابراین به دلیل کنترل نکردن مخلوط هوا و سوخت، باعث می‌شود که مقدار زیادی از کربن در محفظه احتراق وجود داشته باشد؛ همچنین با توجه به رقیق بودن مخلوط هوا و سوخت صداهایی مانند ضربه از موتور شنیده می‌شود.

افزایش انتشار گاز های سمی

از دیگر علائم خرابی سنسور می‌توان به افزایش گاز‌های سمی اشاره کرد؛ زیرا سنسور اکسیژن با ارتباطی که با کاتالیزور دارد، باعث کاهش خروج گاز‌های سمی می‌شود. به هنگام خرابی این سنسور، نسبت سوخت به هوا بهینه نخواهد بود و دیگر عملکرد کاتالیست به درستی بررسی نمی‌شود که در نهایت باعث خروج گازهای سمی و آلوده‌کننده خواهد شد.

از دیگر نشانه‌های خرابی سنسور اکسیژن می‌توان به استشمام بوی سولفور، ریپ زدن خودرو، مشاهده دود سیاه، جوش آوردن موتور، از کار افتادن کاتالیست و … اشاره نمود.

علائم-خرابی--سنسور-اکسیژن-خودرو

برای مشاهده و خرید لوازم یدکی تیبا بر روی لینک کلیک کنید

دلایل خرابی سنسور اکسیژن خودرو

خرابی سنسور اکسیژن دلایل مختلف و زیادی را دارد که در زیر به چند نمونه از عوامل نقص در این قطعه اشاره خواهیم کرد:

  • توجه نکردن به بازدیدهای خودرو
  • توجه نکردن به نشانه‌های خرابی در سنسور اکسیژن و در نتیجه از کار افتادن آن
  • استفاده از سوخت با اکتان نامناسب
  • جمع شدن کربن در موتور و هر گونه آلودگی که بتواند وارد سیستم ورودی سوخت و هوا شود.
  • سنسور اکسیژن آسیب فیزیکی ببیند.
  • کیفیت پایین سوختو آلاینده‌های سوخت
  • موتوری که بیش از حد روغن بسوزاند به سنسور اکسیژن آسیب می‌زند و دیگر سنسور اکسیژن نمی‌تواند میزان دقیق سوخت را اندازه‌گیری کند.
  • تعویض نکردن به موقع فیلتر هوا، شمع‌ها، فیلتر‌های سوخت
  • استفاده مداوم و طولانی مدت از افزودنی‌های سوخت
  • پایبند نبودن به برنامه توصیه شده از طرف سازنده به جهت تعویض سنسور اکسیژن

دلایل-خرابی-سنسور-اکسیژن-خودرو

پیشگیری از به وجود آمدن مشکل در سنسور اکسیژن

توجه و مراقبت از خودرو کار چندان آسانی نیست و می‌تواند زمان‌بر، خسته‌کننده و همچنین هزینه بردار باشد. قطعات خودرو به مرور زمان دچار مشکل می‌شوند و نیاز به تعمیر یا تعویض دارند؛ همچنین گاهی مشکلات خودرو اجتناب‌ ناپذیر خواهند بود و از طرفی تعمیر نادرست قطعات می‌تواند بسیار دردسر‌ساز باشد. با رعایت چندین نکته ساده می‌توان از خراب شدن سنسور اکسیژن پیشگیری کرد و چندین سال به خوبی کار کند. این نکات ساده عبارتند از:

  • به هنگام تعویض و تعمیر سنسور اکسیژن مطمئن شوید که تعمیرکار از قطعات با کیفیت بسیار بالا، برای جایگزینی استفاده می‌کند.
  • سریعا از تعمیرکار در مورد علائم مشکل‌ساز سوال بپرسید و کار را به تعویق نیندازید.
  • به برنامه‌ای که توسط سازنده برای تعمیر و نگهداری خودرو تنظیم شده است، پایبند باشید.
  • به سراغ تعمیر‌گاهی بروید که در تعمیر مدل خودروی شما متخصص و ماهر باشد.

سخن پایانی

با توجه به این که سنسور اکسیژن جزو قطعات مهم در خودرو‌ به شمار می‌رود، باید توجه لازم را به آن داشت؛ زیرا تعویض به موقع سنسور اکسیژن می‌تواند تا ۴۰ درصد در مصرف سوخت نقش داشته باشد. اگر خودروی شما سوخت بسیار زیادی را استفاده خواهد کرد یا در تست‌های آلایندگی رد می‌شود باید سنسور آن را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز آن را تعویض نمود. در این مطلب سعی داشتیم شما را با علائم و عوامل خرابی سنسور اکسیژن خودرو آشنا کنیم.

در صورت هرگونه سوال در این باره میتوانید با کارشناسان تهران یدک در ارتباط باشید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + دو =

چطور میتونم کمکتون کنم؟