گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟
پست شده در مقاله

گیربکس اتوماتیک خودرو چگونه کار می کند؟

گیربکس اتوماتیک خودرو برای انتقال قدرت از موتور به چرخ ها طراحی شده است. برخلاف گیربکس دستی که راننده باید دنده را به صورت دستی تعویض کند، گیربکس اتوماتیک به طور خودکار دنده ها را با توجه به سرعت و شتاب خودرو تعویض می کند.

آشنایی با روش کار گیربکس اتوماتیک خودرو، به شما کمک می‌کند تا بهتر از آن نگه‌داری کرده و عمر مفید این قطعه را افزایش دهید. اگر در خودرو شما هم از گیربکس اتوماتیک استفاده شده، شاید تا به حال با این پرسش روبرو شده باشید که گیربکس اتوماتیک خودرو چگونه کار می کند؟ در این مطلب قصد داریم تا پاسخ این سوال را بدهیم.

آشنایی با طرز کار گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک بسته به وضعیتی که راننده انتخاب می‌کند، روش کار متفاوتی را در پیش می‌گیرد. در این بخش به طرز کار گیربکس در هر وضعیت، خواهیم پرداخت.

  • وضعیت P : در اولین مرحله، ECU فرمانی را به گیربکس اتوماتیک ارسال خواهد کرد. پس از دریافت پیام، چرخ دنده‌های گیربکس و محور خروجی آن قفل شده و هیچ نیرویی به شفت خروجی، منتقل نخواهد شد.
  • وضعیت D : در این وضعیت، کلاچ گیربکس وضیفه دارد تا گشتاور دریافتی را به چرخ دنده‌ها منتقل کند. ECU هم سرعت خودرو و میزان و کیفیت گاز دادن را بررسی کرده و دنده‌ها تعیین خواهد کرد.
  • وضعیت N : پس از انتخاب این وضعیت توسط راننده، کلاچ آزاد شده و اجازه نمی‌دهد تا هیچ گشتاوری به چرخ دنده‌ها منتقل شود.
  • وضعیت M + – : در این وضعیت، ECU با تغییر دادن تنظیمات چرخ دنده‌ها، باعث می‌شود تا جهت چرخش آن‌ها برعکس شود.

+ خرید لوازم یدکی پراید

طرز کار گیربکس اتوماتیک

سیستم کار کردن گیربکس اتوماتیک

در گیربکس‌های اتوماتیک، مبدل گشتاور، جایگزین کلاچ شده است. این قطعه با کمک یک اتصال مایع از پمپ و توربین در حال چرخش، به موتور اجازه می‌دهد تا به شکلی مستقل از سیستم انتقال قدرت، چرخش داشته باشد. در گیربکس اتوماتیک، یک چرخ دنده جیاگزین مجموعه‌ای از چرخ دنده‌های مختلف شده که برای باز کردن و قفل کردن شافت‌های خروجی، مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

گیربکس اتوماتیک از یک سیستم هیدرولیکی پیچیده برای کنترل باندها و کلاچ‌ها استفاده کرده و پمپ دنده‌ای روغن، وظیفه دارد تا گیربکس را از داخل هل دهد. در مرحله بعد، یک فرمان‌دار، حرکت دریچه‌های تعویضی که مایع هیدرولیکی را تامین می‌کنند را تنظیم کرده و چرخ دنده‌های مختلف را درگیر خواهد کرد. زمانی که در این قطعه فشار سیال در داخل فرمان با کاهش یا افزایش همراه باشد، سوپاپ‌های تعویض، باید مدارهای مختلف دنده را باز و بسته کنند.

مزیت های گیربکس اتوماتیک

  • راحتی استفاده: راننده نیازی به تعویض دنده ندارد.
  • رانندگی نرم تر: گیربکس اتوماتیک به طور خودکار دنده ها را با توجه به شرایط رانندگی تعویض می کند.
  • صرفه جویی در سوخت: گیربکس اتوماتیک می تواند در مصرف سوخت صرفه جویی کند.

+ قیمت لوازم یدکی تیبا

مزایای گیربکس اتوماتیک

معایب گیربکس اتوماتیک

  • هزینه تعمیر و نگهداری بیشتر: گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی هزینه تعمیر و نگهداری بیشتری دارد.
  • ظرفیت حمل کمتر: گیربکس اتوماتیک به دلیل پیچیدگی بیشتر، فضای کمتری را در اختیار دارد.

سخن پایانی

در این مقاله، شما را با روش کار گیربکس اتوماتیک آشنا کردیم. به دلیل پیچیده بودن عملکرد این قطعه، باید در زمان رانندگی و استفاده از آن، مراقب باشید تا باعث آسیب دیدن گیربکس نشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تهران یدک در تماس باشید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هجده =

چطور میتونم کمکتون کنم؟